Fysisk aktivitet och aptit bland äldre

En äldre person som ler

Foto tagen från Unsplash

I detta projekt kartläggs de biologiska mekanismerna bakom sambandet mellan fysisk aktivitet och aptitförlust hos äldre personer

I Världshälsoorganisationens (WHO) första rapport om åldrande och hälsa introduceras konceptet Integrated Care of Older People (ICOPE), som stödjer FNs Globala mål för hållbar utveckling. Konceptet syftar till att bedöma kontinuiteten av kapacitet och förmågor för att kunna erbjuda personcentrerad vård som uppfyller de unika behoven hos äldre personer. Detta paradigmskifte anses också vara avgörande för att minska den genomträngande ålderismen i våra samhällen och kliniska praxis.

ICOPE definierar äldre personers hälsa genom fem domäner av inneboende kapacitet (IC): mobilitet, vitalitet, sensoriska upplevelser inklusive hörsel och syn, kognition samt psykosocial kapacitet.

"Vitalitet" har definierats som ett fysiologiskt tillstånd inom den normala eller accelererade biologiska åldrandeprocessen, men det saknas konsensus kring hur det ska operationaliseras inom kliniska sammanhang. WHO föreslår i sin beskrivning av ICOPE-programmet att vitalitet ska screenas genom aptit- och viktförlust, vilka är kännetecken för undernäring. Aptit- och viktförlust är vanliga bland äldre och relaterade till andra potentiella funktionsnedsättningar inom IC, särskilt psykologiska och mobilitet.

Flera studier har undersökt mekanismerna bakom sambandet mellan viktförlust och kognition, mobilitet och sinnesstämning. Däremot är studierna som undersöker de biologiska mekanismerna bakom sambandet mellan aptitnedsättning, fysisk aktivitet och åldrandeprocessen inte lika välkända. Därför kommer detta doktorandprojekt, som initierats i samarbete med forskare från Institute of Aging vid Toulouse University Hospital och Gérontopole of Toulouse i Frankrike, att kartlägga de biologiska mekanismerna bakom sambandet mellan fysisk aktivitet och aptitförlust hos äldre personer. Denna forskning har potential att bidra till en djupare förståelse om hur fysisk aktivitet kan påverka aptitregleringen och därmed bidra till mer effektiva strategier för att främja hälsa och välbefinnande hos äldre personer.

Projektledare: Annelie Turesson