Smidigare start för idéutveckling

Maria Vrettou och Natalia Calvo Barajas

Maria Vrettou, forskare inom neuropsykofarmakologi, och Natalia Calvo Barajas, forskare inom människa-datorinteraktion, fick värdefulla insikter om sin idé genom att delta i UU Innovations idéutvecklingsprogram.

Maria Vrettou vid institutionen för kvinnors och barns hälsa och Natalia Calvo Barajas vid institutionen för informationsteknologi har gått UU Innovations idéutvecklingsprogram, som nu är öppet för ansökan igen.

Varför tycker ni att någon ska gå programmet?

Natalia: Att delta i programmet ger värdefulla perspektiv på hur din idé kan komma till nytta i samhället. Det innebär också en möjlighet att träffa forskare från andra områden än sitt eget, med andra typer av idéer, vilket öppnar upp för ett utbyte av kunskap och perspektiv som jag tyckte var mycket givande.

Maria: I början behöver man verkligen en knuff och praktisk vägledning. Programmet ger en smidigare start på din innovationsprocess och hjälper till att motivera dig att fortsätta arbeta med din idé. Det handlar om att skapa en plan och förstå hur man ska gå vidare med sin idé.

Berätta om er idé. Vad är drivkraften bakom den?

Natalia: Vi vill utveckla en digital applikation för kvinnosjukvård. Vårt mål är att stärka kvinnor och förbättra kommunikationen med vårdpersonal genom AI-baserade interaktiva verktyg som är skräddarsydda för individuella hälsobehov. Vårt samarbete bottnar i ett gemensamt intresse för att förbättra kvinnors välbefinnande, där vi kombinerar Marias expertis inom kvinnohälsa med min bakgrund inom artificiell intelligens.

Varför bestämde ni er för att söka till ideutvecklingsprogrammet?

Maria: Att få ihop våra visioner för projektet och hitta synergier i våra respektive kunskapsfält var viktiga anledningar. Dessutom var det en möjlighet att få insikter om hur man går från forskning till en lösning som kan vara till verklig nytta för människor.

Hur bidrog programmet till att forma er idé?

Maria: Vi hade funderat en hel del på vår idé innan programmet började, men programmet hjälpte oss att fördjupa oss i detaljerna och få nya perspektiv. Det fick mig också att inse att vi faktiskt hade en konkret idé, och det var inspirerande i sig.

Natalia: Jag tycker att programmet bidrog med struktur åt både vårt arbete och själva idén genom att guida oss steg för steg och organisera våra tankar, så att vi fick klarhet i hur vi skulle gå vidare.

Vad har hänt sedan programmet avslutades? Har ni fortsatt att arbeta med er idé?

Maria: Ja, vi fortsätter att arbeta med vårt projekt med stöd från UU Innovation. Just nu håller vi på att ansöka om finansiering för att kunna testa idén mer grundligt, och vi har dessutom ansökt till deras mentorprogram.

Natalia: Att gå programmet fick oss att inse att vi måste investera mer tid i vår idé framöver. Eftersom den är forskningsbaserad vill vi också fortsätta att ansöka om forskningsmedel för att ytterligare utveckla vårt unika värdeerbjudande och på sikt skapa genomslag.

Idéutvecklingsprogrammet

I UU Innovations idéutvecklingsprogram får du chansen att utforska den innovativa potentialen i dina forskningsresultat och lära dig mer om idéutveckling tillsammans med andra - allt under fyra frukostseminarier. Programmet passar forskare från alla ämnesområden.

Stödet du får under programmet är detsamma som du alltid kan få hos UU Innovation, men i ett kondenserat format.

Läs mer och ansök

Nästa omgång av programmet startar i mars 2024, och ansökan är öppen till och med 12 februari. Antalet platser är begränsat.

Idéutvecklingsprogrammet