KoF24 Medfarm: Frågor till alla forskargruppsledare – arbetet är igång

Under november 2023 startar insamlingen av underlag till KoF24 Medfarm. Forskargruppsledarna får ett frågeformulär i form av enkät. Svaren ska ge en sammanfattning och beskrivning av vetenskapsområdets alla 231 forskargrupper.

Forskningsutvärderingen KoF24 Medfarm genomförs på institutionsnivå och kommer baseras på sammanställningar av basdata, bibliometri, begränsade självutvärderingar och granskning av en extern utvärderingspanel.

Nu är det dags för alla forskargruppsledare vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci att kortfattat beskriva sin forskning inklusive nya publikationer, relevanta forskningsämnen och antal forskningsaktiva personer i gruppen, samt dela några tankar om sin framtida forskning. Forskargruppsledarna är ombedda att svara på enkäten senast 6 december 2023.

Denna värdefulla information om forskargrupperna kommer att delas med ledningen för Medfarm liksom med respektive institution. Viss information kan även bli del av underlaget som skickas till den externa utvärderingspanelen, vilket i sin tur är en grund för den slutliga KoF24-rapporten och andra rapporter från Medfarm.

För KoF24 Medfarm ser upplägget ut såhär i korthet:

• Frågor till forskargruppsledare (slutet av 2023).
  • Begränsade självvärderingar till institutioner och CKF (reflekterande och framåtsyftande) (februari till mars 2024).
  • En panel (8-10 granskare) som utvärderar hela vetenskapsområdet för medicin och farmaci (oktober 2024).