Olika åsikter – en väg till kunskap

porträtt av Folke i en trappa.

Huvudbudskapet i boken är att vi kan öka vår förmåga att betrakta åsikterna utifrån och undvika att betrakta dem som sanningar. Foto: Mikael Wallerstedt

I dagens polariserade debattklimat är det lätt att fastna i sina åsikter och då är risken stor att samtalet inte leder någonstans. Men det går att hitta ett annat, mer prövande förhållningssätt, berättar Folke Tersman i Forskarpodden.

Lyssna på avsnittet: Olika åsikter – en väg till kunskap

Folke Tersman är professor i praktisk filosofi vid Uppsala universitet. Han har skrivit en bok om åsikter och kunskap tillsammans med läkaren och författaren Stefan Einhorn. Huvudbudskapet i boken är att vi kan öka vår förmåga att betrakta åsikterna utifrån och undvika att betrakta dem som sanningar.

– Det har visat sig vara ett mycket effektivare sätt att få igång ett bra samtal. Jag tror att det som då kommuniceras är att vi sitter så att säga i samma båt. Vi ska tillsammans komma fram till hur det ligger till på något område och då blir inte prestigekänslorna lika aktualiserade, säger Folke Tersman.

Annica Hulth