Målsökande radioaktiva läkemedel mot cancer väcker stort intresse

cancercell med en måltavla

Radioaktiva cancermålsökande molekyler injiceras i patienten. När de binder till cancercellerna i kroppen uppnås en mycket specifik och lokal strålterapi av tumören samtidigt som omgivande organ skonas. Foto: Getty Images

Målsökande radioaktiva läkemedel är ett effektivt sätt att komma åt spridd cancersjukdom och behandlingen kan skräddarsys för varje patient. Marika Nestor är professor vid institutionen för immunologi, genetik och patologi. Hon är både cancerforskare och innovatör, just nu med två läkemedel under utveckling. Lyssna på henne i Forskarpodden.

Lyssna på avsnitt 82: Målsökande läkemedel mot cancer

– Det har varit ett stort intresse och det märks också att det här med radioaktiva läkemedel är någonting som är i ropet. Det har kommit några produkter som det har gått bra för och har visat god effekt och det är fler på gång. Det var ett stort intresse redan från början faktiskt, när vi började känna oss för om det skulle gå att få in finansiering, berättar Marika Nestor i ett avsnitt av Forskarpodden.

Marika Nestor står i ett bibliotek.

Marika Nestor, professor vid institutionen för immunologi, genetik och patologi.

Tema: Innovation

Marika Nestor håller i en lysande glödlampa i ett bibliotek.

Celsiustermometern, graviditetstestet och läkemedel mot Alzheimers sjukdom är alla sprungna ur forskning vid Uppsala universitet – uppfinningsrikt och innovativt sedan 1477!

Läs vårt tema om hur innovationer från forskningen kommer till nytta i samhället.

Det handlar om en målsökande strålterapi, där man använder sig till exempel av en antikropp som binder till en struktur på cancercellen men inte till normala celler. Man sätter på ett radioaktivt ämne på den cancermålsökande molekylen, som sedan transporteras till cancercellerna i kroppen.

Marika Nestor berättar också om varför hon valde att starta företag och hur det är att kombinera rollerna som forskare och innovatör.

– Det är egentligen inte ett så stort steg, för de flesta forskare vill ju att det de forskar på ska komma någon till godo på slutet. Som cancerforskare vill jag att forskningen ska nå ut till patienter.

Annica Hulth

Forskarpodden

I Forskarpodden hör du samtal om aktuell, spännande och angelägen forskning. Vi möter forskare vid Uppsala universitet och pratar om vad de gör på jobbet. Hur blev de forskare? Vad handlar forskningen om? Och hur bidrar forskningen till att lösa samhällsproblem?