193 aktiva bolag med koppling till Uppsala universitet

collage of logotypes

193 aktiva aknoppningsbolag har identifierats som representerar en stor bredd av sektorer, från life science till organisations- och ledarskapsutveckling.

Uppsala universitet är internationellt känt för sin forskning och sitt breda utbildningsutbud, men hur ligger det till med innovation och entreprenörskap? Nu pågår ett stort arbete för att kartlägga avknoppningsföretag från universitetets forskning och utbildning. Och resultaten är intressanta.

– Uppsala universitet är en innovationsmotor som för både företagandet och samhället framåt. Särskilt imponerande är att se hur mycket företagen bidrar med tillbaka till samhället i form av skatteintäkter, men även hur de gynnar sysselsättningen och skapar många nya jobb, säger Malin Graffner Nordberg, chef för UU Innovation som initierat arbetet med kartläggningen av företag med ursprung från Uppsala universitet.

Arbetet inleddes under sommaren 2023 och syftet är att få en bild av hur innovation och avknoppningsföretag med ursprung vid Uppsala universitet utvecklas. Hittills har 227 bolag identifierats som har startats från slutet av 1990-talet till idag. Av dessa är 193 aktiva och representerar en stor bredd av sektorer, från life science till organisations- och ledarskapsutveckling.

Majoriteten av bolagen är verksamma inom läkemedel och medicin- eller bioteknik, och utvecklar och säljer produkter. Storleken på bolagen skiljer sig åt där merparten av bolagen, över 80 procent, är så kallade mikrobolag med mellan noll och tio anställda. Ett av bolagen i underlaget sticker ut storleksmässigt med hundratals anställda. Det är Olink Proteomics som under de senaste åren vuxit kraftigt och som under 2024 blir en del av Thermo Fisher. Däremellan finns både små och medelstora företag.

Ger tillbaka till samhället

Sammanlagt har de 193 bolagen fler än 2000 anställda. Men företagens bidrag till sysselsättningen är större än så enligt Malin Graffner Nordberg.

– Vi vet att bolagen också skapar arbetstillfällen för exempelvis konsulter och andra servicebolag och det är viktigt att bära med sig även om det är svårt att fånga.

80 procent av bolagen har genererat skatteintäkter mellan 2017–2022 som sammantaget för perioden uppgår till närmare fyra miljarder kronor. Under 2022 hade bolagen en total omsättning på över fem miljarder kronor. Merparten av bolagen i underlaget har grundats av forskare vid Uppsala universitet.

Tema: Innovation

Marika Nestor håller i en lysande glödlampa i ett bibliotek.

Celsiustermometern, graviditetstestet och läkemedel mot Alzheimers sjukdom är alla sprungna ur forskning vid Uppsala universitet – uppfinningsrikt och innovativt sedan 1477!

Läs vårt tema om hur innovationer från forskningen kommer till nytta i samhället.

porträtt av Malin Graffner

Malin Graffner Nordberg, chef för UU Innovation.

Malin Graffner Nordberg berättar att det trots allt är en lite invecklad uppgift att fånga all entreprenöriell aktivitet som härrör från den forskningsbaserade kunskap som genereras inom universitetet.

– Från 2010 och framåt är insamlingen av data mer strukturerad och systematisk, men det finns inget sätt för oss att verifiera att kartläggningen fångar in samtliga nya bolag som startas av universitetets forskare och studenter. Det kräver engagemang och att vi har örat mot rälsen.

Lärarundantaget ger frihet

Till följd av det svenska lärarundantaget är det forskarna själva, och inte lärosätet, som äger rätten till resultaten de skapar. Så beslutet att starta företag, för att ta nya forskningsbaserade produkter eller tjänster till marknaden, är därför något som är upp till varje enskild forskare.

Stöd finns att få för den som önskar. UU Innovation hjälper till att verifiera och utveckla innovativa idéer redan i tidig fas, och UU Invest AB kan investera i nya bolag och delta aktivt med affärs- och strategiutveckling.

– Uppsala universitet har ett välutvecklat innovationsstöd med uppgiften att underlätta för de som vill kommersialisera eller på andra sätt nyttiggöra sina resultat, säger Malin Graffner Nordberg.

Kartläggningsarbetet kommer att fortsätta och Malin Graffner Nordberg är tydlig med att fler bolag kommer att läggas till listan, och då inte bara till följd av att nya bolag startas.

– Under det dryga halvåret vi hållit på har det hänt att personer hört av sig och berättat att deras bolag är en avknoppning från forskning eller utbildning här, det är roligt. Något vi också vill utvidga kartläggningen med är att se hur stora externa investeringar som universitetets samlade avknoppningar lyckats attrahera under åren.

Sara Gredemark

UU Innovation och UU Invest

• Under 2017–2023 har UU Innovation stöttat 850 nya idéer från forskare och studenter och över 100 bolag har startats som är aktiva idag.
  • Sedan starten 2007 har UU Innovation hjälpt till med över 450 patentansökningar.
  • UU Invest har sedan starten 1995 genomfört investeringar i fler än 120 bolag.
  • Under 2023 investerade UU Invest i sex nya bolag, och hade i slutet av året 50 bolag i sin portfölj.