Kollagen – en outnyttjad resurs i våra kroppar?

en droppe collagen

Bristen på donerade hornhinnor ökar behovet av alternativa behandlingar vid ögonsjukdomar där nu naturliga kollagenmaterial visar potential för användning. Foto: Shutterstock

Nya forskningsrön om biomaterial ger hopp om att kunna reparera hornhinnan och förstärka ortopediska implantat med hjälp av naturligt kollagen och hyaluronsyra. I UppTalk berättar Ayan Samanta, forskare i makromolekylär kemi, om hur han gjorde en lovande medicinsk upptäckt av en tillfällighet.

porträtt på Ayan

Ayan Samanta, forskare i makromolekylär kemi. Foto: Privat

Se avsnittet: Collagen - a natural glue to repair our bodies?

Vad händer om du en dag går in i labbet utan att ta på dig handskar? Kanske vad som hände Ayan Samanta. En morgon på Ångströmlaboratoriet råkade han ta upp ett prov med kollagengelé och märkte att det fastnade på fingertopparna.

– Till min stora förvåning upptäckte jag och min doktorand att gelén var lika klistrig som fibrinlim, ett material som läkare idag regelbundet använder vid operationer.

När de senare testade sin gelé i en modell för hornhinneperforering överraskades de av att kollagengelén kunde täta ett hål snabbare än fibrinlim. Resultaten visade också att gelén fäste bra på ögongloben och kunde motstå ett tryck som var mycket högre än det normala ögontrycket.

Nu väntar nya tester för Ayan Samanta och hans team kring potentiella behandlingar av ögonsjukdomar och förstärkning av benimplantat, baserade på naturliga polymerer som kollagen och hyaluronsyra.

Anneli Björkman

UppTalk

UppTalk är en populärvetenskaplig seminarieserie via Zoom där du kan ta del av intressanta samtal med forskare från Uppsala universitet. Samtalen kretsar kring samhällsrelevanta ämnen och sänds live ifrån Uppsala universitets Studio Blåsenhus. Alla samtal spelas in och går att ta del av i efterhand via Uppsala universitets YouTube-kanal samt på UppTalks webbsida.