Att vara VFU-samordnare

VfU-samordnare vid dator

VFU-samordnaren har till uppgift att skapa goda förutsättningar för studenten att kunna genomföra den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU), vilken motsvarar totalt 30 veckors VFU per student under utbildningen. VFU-samordnarens viktigaste roll är att vara en länk mellan Uppsala Universitet och kontaktläraren, handledaren och studenten.

VFU-enheten anordnar dialogmöten med samordnare två gång per termin. Möten sker på plats och online.

Vilka ansvarar för de olika funktionerna kring VFU vid Uppsala Universitet?

Placeringarna

VFU-enheten

Grundplacerar studenten i en partnerkommun eller samverkanskommun/ område och ansvarar för samt för en dialog kring det som rör studentens placering.

När det gäller placering av distansstudenter ansvarar VFU-handläggarna på enheten för detta.

Kursernas innehåll

Institutionerna

Kursledarna vid respektive institution ansvarar för innehållet samt examinationen på VFU-kursen. De håller i handledarträffar och ordnar med besökande lärare för besök under VFU-perioden.

VFU-portalen

VFU-portalen är ett administrativt verktyg för placering av lärarstudenter från Uppsala universitetet som ska göra verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Här finner VFU-samordnaren den information den behöver för att samordna VFU i sin kommun. I VFU-portalen kan man se vilka studenter som är aktuella för VFU, ta ut rapporter, se VFU-perioder, arbeta med arbetsplatser och VFU-handledartillgänglighet samt placera studenter.

Fältstudier

VFU-enheten och kommunens VFU-samordnare placerar studenterna inför sina fältstudier. VFU-samordnaren kopplar studenterna till en partnerförskola eller partnerskola i VFU-portalen inför sin första VFU och sedan tillhör studenten denna partnerförskola eller partnerskola under hela utbildningen. Inom ämneslärarprogrammet växlas, liksom tidigare, från grundskola till gymnasium inför VFU II.

Kontaktläraren och fältstudier

Fliken ”Info kontaktlärare” finns i VFU-portalen där bland annat aktuell info om fältstudiedagar läggs upp.

Kontaktläraren ser vilka studenter som är aktuella för VFU och fältstudier kommande termin på den eller de skolor man ansvarar för. Inför fältstudierna ska kontaktläraren fylla i information till studenten via VFU-portalen. Denna bör vara kortfattad och innehålla tid, plats samt övrigt som studenten kan behöva veta. Informationen speglas i Studium tillsammans med den information om fältstudierna som kursledaren på campus publicerar. Efter genomförda fältstudier använder kontaktläraren samma studentlista för att markera närvaro, vilket syns för kursledaren i dennes system.

Utdrag ur belastningsregistret

Att studenter återkommer till partnerförskolan/-skolan mellan VFU-perioder kan skapa frågor kring utdraget ur belastningsregistret som studenter annars visar i samband med VFU. Universitetet informerar studenterna att ett giltigt registerutdrag kan krävas även för dessa besök mellan VFU-kurserna. Rutiner för att samla in eller kontrollera utdragen måste dock diskuteras lokalt, eftersom kommuner och skolor har olika rutiner kring detta. Universitetet har inte rätt att begära dessa utdrag från studenterna.

Kursledarens roll och ansvar

Kursledaren ansvarar för att ge kontaktlärarna på skolorna de instruktioner de behöver för att genomföra momentet.

Forskar - lärarsamverkan

I samverkan med partnerkommunerna ingår det en samverkan mellan forskare på lärarutbildningen vid Uppsala Universitet samt partnerkommunerna. Inför kommande läsår är det VFU-samordnarens uppgift att samla och sammanställa identifierade intresseområden ute på skolorna som kan vara intressanta för forskar-lärarsamverkan. Detta för att sedan kunna matcha med forskare på EDU.

Exempel på tidigare samverkan mellan forskare vid lärarutbildningen och förskolor och skolor:

Cooperative Learning

En forskare jobbade under ett läsår tillsammans med lärare i åk 5 med att utveckla material för Cooperative Learning. Tillsammans har de senare hållit workshopar på andra partnerskolor kring metoden och materialet.

Digital källkritik

Forskare har i flera projekt arbetat med frågor kring digital källkritik, hur elever hanterar nyhetsflöden och hur undervisningen kan främja källkritiken.

Ämnesspråk inom matematik och NO

Ämnesspråk är en stark inriktning med flera aktiva forskare, såväl inom NO som matematik. Flera har sedan tidigare anlitats för fortbildningar kring språkets betydelse.

Matematikdidaktik

Bland förskoleforskare finns till exempel forskare i matematikdidaktik med en bakgrund inom psykologi och Uppsala babylabb. Forskningen gäller bland annat hur barn neurologiskt utvecklar känsla för rum och rymd.

Handledarutbildningen

Enligt samverkansavtal om VFU och partnerförskolor/partnerskolor ska Uppsala universitet kontinuerligt erbjuda handledarutbildning om 7,5 hp, utifrån huvudmannens behov och universitetets förutsättningar. Huvudmannen ska skapa förutsättningar för förskollärare och lärare att genomföra handledarutbildningen. Studierna motsvarar cirka 8 arbetsdagar varav 5 halvdagar är kursträffar. Resterande tid består av litteraturläsning och kursuppgifter.

Kursdeltagarna anmäler sig via www.antagning.se inom ordinarie anmälningsperiod som startar 15 mars 2024. Efteranmälan av deltagare är möjligt om det finns platser kvar på kursen, deltagarna anmäler sig då via www.antagning.se när sen anmälan öppnar i mitten av juli 2024.