Erfarenheter, meningsskapande och expertis

21-9

Föräldrar, professionella och diagnostiseringsprocesser av autismspektrumtillstånd

Beskrivning

Under de senaste decennierna har ett ökat antal barn fått diagnosen Autism Spectrum Disorder (ASD) både i Sverige och internationellt. I Sverige sträcker sig den diagnostiska processen för ASD för barn över flera månader och involverar många olika aktörer. Trots att professionella utför och ställer ASD-diagnosen, spelar föräldrarna en avgörande roll i den diagnostiska processen. Föräldrarna är också centrala i fråga om att planera och genomföra insatser och utbildningsprogram som deras barn kan få tillgång till efter diagnos.

Under hela diagnostiseringsprocessen för autismspektrumtillstånd förväntas föräldrar interagera och bidra till processen samtidigt som de befinner sig i en svår situation. De är måna om sitt barns utveckling och välmående och engagerar sig därför ofta i förhandlingar och omförhandlingar med professionella.

Forskning har visat epistemiska klyftor mellan föräldrar och professionella när det gäller barn som diagnostiserats med funktionsnedsättning eller särskilda behov. Det är inte ovanligt med missförstånd och brister i kommunikationen under den diagnostiska processen mellan dessa två aktörer (d.v.s. föräldrarna till barnet som diagnostiseras och de professionella som ansvarar för diagnostiseringen) eftersom de ofta har olika epistemologiska och ontologiska utgångspunkter när det gäller barnets utveckling.

Mot denna bakgrund syftar detta avhandlingsprojekt till att undersöka den diagnostiska processen för Autism Spectrum Disorder (ASD) hos små barn (under tio år) ur föräldrars och professionellas perspektiv. Projektet kommer att fokusera på föräldrars erfarenheter av den diagnostiska processen och deras meningsskapande av bedömningsprocedurer och relationer med olika professionella aktörer. Det kommer också att undersöka professionellas perspektiv på ASD-diagnostisering. Projektet bygger på intervjuer med föräldrar till små barn som genomgått den diagnostiska processen för ASD under det senaste året och med psykologer som gör ASD-diagnostiska bedömningar.

Handledare : Prof. Stefan Sjöström och docent Kristina Engwall.

Ta bort denna layout + textmodul om stycket inte behövs.

Projektledare: Sivan Gal Rosberg

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin