Sociala möten i den digitala frontlinjen

Textbaserad interaktion mellan människobehandlande organisationer och klienter

• Finansiär: Forte

Beskrivning

Digitaliseringen har förändrat hur människor interagerar med varandra. Denna förändring är också synlig när det gäller hur människobehandlande organisationer interagerar med klienter. Inom socialt arbete har social interaktion traditionellt skett genom t.ex. fysiska möten och telefonsamtal men har under de senaste decennierna också kommit att inkludera digital interaktion. Det sociala arbetets praktik har även, på olika sätt, kommit att präglas av standardisering, vilket har påverkat handlingsutrymmet för professionella i människobehandlande organisationer. Handlingsutrymmet omfattar dock samtidigt tillfälle att ingripa både till fördel men även till nackdel för klienter, t.ex. genom diskriminerande praktiker. Idag finns kunskap om vad som händer i verbal interaktion men tidigare forskning har hittills gett lite uppmärksamhet åt hur digital textinteraktion genomförs i praktiken och hur klienter behandlas i denna typ av interaktion. Att förstå vad som händer i digital textinteraktion inom socialt arbete är avgörande för att synliggöra hur klienter bemöts men även hur professionella tolkar och tillämpar lagar och regler samt hur institutioner och olika praktiker skapas och formas.

Avhandlingen syftar till att undersöka hur professionella i människobehandlande organisationer interagerar med klienter i digital textinteraktion genom en samtalsanalytisk ansats. Projektet förväntas bidra med kunskap om hur digital textinteraktion genomförs i praktiken i den svenska välfärdssektorn samt ge underlag för att främja likabehandling i dessa specifika interaktioner.

Avhandlingsprojektet är knutet till forskningsprojektet Lika villkor?

Handledare: Docent Anna Olaison, Linköping universitet & docent Marie Flinkfeldt, Institutionen för socialt arbete, Uppsala universitet.

Ta bort denna layout + textmodul om stycket inte behövs.

Projektledare: Frida Höglund