Online career programme for doctoral students

Vägskylt med ordet success

En intensiv och fokuserad kurs i karriärplanering på engelska för dig som är doktorand vid Uppsala universitet. Ges online för att maximera flexibilitet för deltagarna.

Kursen riktar sig till

• Doktorand

• Karriärstöd
  • Personlig utveckling

Målgrupp

Det här programmet riktar sig till dig som är doktorand vid Uppsala universitet oavsett om du tänker dig en karriär inom eller utanför akadmin. Doktorander inom alla vetenskapsområden vid Uppsala universitet är välkomna att söka till programmet.

Syfte

Syftet är att motivera deltagarna och ge dem verktyg till att ta ansvar för sina karriärer, oavsett om de ännu inte vet vilken väg de ska gå eller om de har ett tydligt mål och söker efter att nå det.

Innehåll

Inledningsvis guidar kursen dig genom en kort självskattning så att den karriärplan du går vidare med att utveckla överensstämmer med dina styrkor och preferenser. Praktiska övningar och nedladdningsbara verktyg hjälper dig att forma din plan så att såväl karriärval och specifika handlingar fångas in. Detta bidrar till att du kan fokusera dina ansträngningar på ett effektivt sätt.

Programmet genomförs av våra samarbetspartners på PostdocTraining

Avgiftsfri kurs utan poäng

Kursen är avgiftsfri och finansieras centralt av Uppsala universitet. Det här programmet ger inte poäng inom ramen för din forskarutbildning. På begäran lämnas gärna ett intyg efter genomgången kurs, som kan läggas till ditt CV. Att delta i kursen kvalificerar inte till förlängning av din doktorandtid.

Karriär & Ledning
Uppsala universitet

Fyra moduler (e-classes) och tre webinars

Kursen består av fyra moduler online. Dessa moduler kan man ta del av i form av PDF eller som inspelade föreläsningar. Deltagarna kan ta del av detta material när det passar och för att erbjuda möjlighet till diskussion och frågor erbjuds även tre webseminarier samt ett peer-metoring upplägg. Totalt investerad tid är ca 15 timmar inom åtta veckor.

Kurstillfällen och anmälan

Rabbe Hedengren