Underlag till presentationstexter om universitetet

Här hittar du underlag till presentationstexter om Uppsala universitet på svenska och engelska. Använd hela texten eller delar av den när du vill informera om Uppsala universitet.

Detta är Uppsala universitet

Uppsala universitet vilar på idén att satsningar på utbildning och forskning bidrar till en bättre framtid. Med all sin bredd och samlade styrka ska universitetet stödja en hållbar utveckling, samverka med det omgivande samhället och verka för öppenhet och respekt.

Uppsala universitet är grundat 1477 och har en lång historia och rika traditioner. Idag rankas universitetet bland världens främsta lärosäten och strävar ständigt efter att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

De drygt 50 000 Uppsalastudenterna bidrar till samhällets kunskapsförsörjning och tillägnar sig kunskaper, färdigheter och förhållningssätt för att vara med och leda samhällets framtida utveckling och förnyelse. De nio fakulteterna erbjuder cirka 150 program på grund- och masternivå och nära 2 000 fristående kurser i en integrerad utbildnings- och forskningsmiljö.

De nio fakulteterna är indelade i tre breda vetenskapsområden: humaniora och samhällsvetenskap, medicin och farmaci och naturvetenskap och teknik. Uppsala universitets nära 5 000 forskare flyttar kunskapsfronten framåt och utvecklar metoder för att bättre förstå naturens, människans och samhällets grundfrågor. Med stark grundforskning, som kompletteras med initiativ för att utveckla tvärvetenskaplig utmaningsdriven forskning, står Uppsala universitet väl rustat att bidra till hållbara lösningar på samhällets utmaningar.

Kortversion:

Uppsala universitet

Sveriges första universitet. Kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet rankas bland världens främsta lärosäten.

Powerpointpresentationer om Uppsala universitet

Introduktionstext platsannonser

Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har drygt 50 000 studenter, mer än 7 000 anställda och en omsättning på cirka 7 miljarder kronor.