Vanliga frågor om utskrifter, kopiering och skanning

Om du skannar stora dokument som inte kommer fram beror det sannolikt på att de är större än vad det mottagande e-postsystemet tillåter. Prova i så fall med att dela upp dokumentet i flera delar när du skannar, minska upplösningen eller ändra från färg till svartvitt. Gränsen för hur stora e-postmeddelanden får vara varierar mellan olika e-postsystem.

Du kan också skanna till någon av de molntjänster som stöds, du slipper då storleksbegränsningen som finns i e-postsystemen.

Kontrollera först att e-posten inte hamnat i skräppostmappen. E-postprogrammet kan ha bestämt sig för att dessa är skräppost och då syns de aldrig i inkorgen. Om du skickar till dig själv ("Scan to me") Kontrollera också att du inte har någon regel som slänger all e-post med dig själv som avsändare, eftersom du själv står som avsändare när du skannar till e-post i eduPrint.

Chrome har en egen utskriftsdialog som inte fungerar fullt ut tillsammans med eduPrint. Längst ner i utskriftsdialogen finns en länk som låter dig använda datorns egen utskriftsdialog i stället, klicka på den så ska det fungera. Du kan behöva skrolla ner för att komma till länken.

Det finns inga möjligheter att göra inställningar när du laddar upp filer för utskrift. Däremot kan du ändra till dubbelsidig utskrift när du står vid skrivaren och ska hämta din utskrift. Läs mer om vad du kan göra vid skrivaren.

Det händer ibland att sista steget i en kortbetalning misslyckas. Resultatet blir att pengarna är reserverade på ditt konto och inte kan användas, men de har inte kommit fram till ditt utskriftskonto. Efter några dagar släpper reservationen av pengarna för den misslyckade betalningen. Exakt hur lång tid det tar varierar mellan olika banker och kortutgivare.

Du kan göra ett nytt försök efter någon minut, eller du kan köpa utskriftskuponger i någon av de receptioner som säljer dem och lösa in dem i eduPrint-portalen.

Du kan föra över pengar från ditt utskriftskonto till en annan students utskriftskonto i eduPrint-portalen. Välj "Överföringar" i vänstermenyn, fyll i belopp och student-ID för den som ska ha pengarna. Om du vill kan du skriva en kommentar, men det är inte nödvändigt. Tryck sedan på "Överför" så flyttas pengarna till mottagarens utskriftskonto.

Det snabbaste och smidigaste sättet att få tillbaka dina pengar är att prata med en annan student, och föra över pengarna till denne så som beskrivs här ovan.

Om det inte är möjligt skickar du ett mejl till IT Service Desk och ber om en återbetalning. De skickar vidare ärendet till Ricoh som gör en återbetalning. Hanteringen av återbetalningen kan ta flera veckor, och Ricoh kan ta ut en administrativ avgift för detta.

Vänd dig till den lokala intendenturorganisationen, till exempel via campusets reception eller servicecenter. På grund av tekniska begränsningar måste du skriva ut dina dokument från datorn igen om du råkar ut för att papperet tar slut.

Mer information och support

Läs mer om utskrifter, kopiering och skanning.

Vänd dig till Servicedesk om du har fler frågor:
018-471 44 00
servicedesk@uu.se

Senast uppdaterad: