Zoom

Kurser vid Uppsala universitet använder ett särskilt e-mötesverktyg i undervisningen, Zoom. Du kan till exempel komma att lyssna på föreläsningar, delta i seminariediskussioner och jobba i smågrupper. Det är också möjligt att spela in möten i Zoom.

Som student vid Uppsala universitet ska du skaffa ett Zoom-konto på universitetets Zoom för att digital undervisning ska fungera bra. Det ger ökad säkerhet och ger bättre funktioner. Du får samma licens som anställda och universitetet betalar för licensen.

Skaffa ditt Zoom-konto i god tid innan kursstart så du hinner prova och bekanta dig med verktyget.

Om du redan har ett eget konto, till exempel ett gratiskonto hos Zoom och använt din universitetsmejl för det, ska du flytta ditt Zoom-konto till universitetets egna Zoom-plats.

Aktivera Zoom

Genom att logga in på Uppsala universitets Zoom aktiverar du automatiskt ditt konto där. Det gör det bekvämare att delta i möten och ger också dig möjlighet att skapa egna Zoom-möten och bjuda in andra till dem.

Välj Sign in - Configure your account när du ska aktivera Zoom. På sidan för universitetets gemensamma webbinloggning loggar du in med ditt användarnamn och lösenord från Uppsala universitet (samma som för Studium). Nu har du aktiverat ditt Zoom-konto!

Installera Zoom-klient

Du ska samtidigt som du aktiverar Zoom även installera en programvara, en så kallad klient, på din dator. Den krävs för att du ska kunna vara med i eventuella grupprum, så kallade breakout rooms, som många lärare utnyttjar.

Den bästa funktionaliteten får du om du hämtar Zoom-appen till din dator och/eller smartphone. Zoom i en webbläsare kan ge sämre funktionalitet.

Logga in i Zoom

När du ansluter till en e-föreläsning eller e-möte i Zoom ska du alltid se till att du har loggat in i Zoom även om du ansluter med webbläsare. Om grupprum (breakout rooms) ska användas, kan dessa förberedas före e-föreläsningen eller e-mötet och fungerar automatiskt för de deltagare som loggat in.

När du loggar in i Zoom, på webben eller med din klient i datorn eller i mobilen, är det viktigt att alltid logga in med SSO (Single Sign On).

Gå med i ett Zoom-möte

Om dina lärare använder Zoom på din kurs kommer du att få en länk till mötesrummet, till exempel via Studium eller via mejl.

Använd alltid ett headset med mikrofon – annars blir det lätt rundgång och missljud som stör mötet. Nöj dig inte med datorns inbyggda mikrofon och högtalare. Det behöver inte vara dyr utrustning. Ett enkelt headset av samma typ som till mobilen duger oftast mycket bra.

När du klickar på länken startar Zoom automatiskt och tar dig till mötesrummet. Om du inte hunnit installera klienten så kan du istället klicka på Join by browser i det fönster som öppnas. Du kommer förmodligen dock inte kunna deltaga i breakout rooms, så det är bättre att ladda ned programmet.

När du kommer in i rummet anger du att du ska använda din webbkamera, Join with video, och din mikrofon, Join with Computer Audio. Du slår på och av ljud och bild via ikonerna i Zoom för mikrofon och kamera.

Du kan också delta i Zoom-möten från mobil eller surfplatta. Ladda i så fall ner gratisappen för Zoom.

Uppdatera Zoom

Se till att uppdatera Zoom-programmet så du har den senaste versionen.

  1. Starta programmet Zoom.app i din dator.
  2. Välj Check for Updates i menyn som visas om du klickar på din profilbild.
  3. Om du får meddelandet att uppdatering finns, klickar du på Update.
  4. För att se vilken version du har installerad väljer du, i samma meny, Help -> About Zoom.

Om du använder Zoom-programmet i din mobila enhet ska du se till att du regelbundet får uppdateringar till program som är installerade i den enheten.

Guider och support

Du är välkommen med dina frågor till IT-support via telefon 018-471 44 00 eller e-post till itsupport@uu.se.

Zooms egen supportwebb (på engelska)

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin