Covid-19-rapport den 8 oktober

I denna veckas rapport redovisas fyra fall av covid-19 fördelade på tre studenter och en anställd.

För ännu ej fullvaccinerade gäller fortfarande Folkhälsomyndighetens föreskrifter, råd och rekommendationer. I korthet betyder detta:

• Håll avstånd till andra människor
  • Undvik nära kontakter med personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre

Kom ihåg att vaccination är det bästa sättet att undvika allvarlig sjukdom och spridning av covid-19.

Om du är bekräftat smittad ska du enligt smittskyddslagen även informera människor som du misstänker att du kan ha överfört smitta till. Uppsala universitet har därför skapat en elektronisk rutin för att hjälpa dig att göra det anonymt, som ett led i Uppsala universitets strävan att minska smittspridning av Covid-19.

I övrigt - följ de sedan tidigare rekommendationerna och håll dig uppdaterad på de förhållningsregler som finns.

Läget gällande smittspridningen

Den 8 oktober kan smittspridningen sammanfattas med att det finns 1106 bekräftade fall av covid-19 vid Uppsala universitet, sedan förra höstterminens start (v. 37) 2020.

Av dessa är:

• 835 studenter (+3)
  • 271 anställda (+1)
    • (Från och med HT 2021 har statistiken för doktorandgruppen införlivats i statistiken för anställda.)

Håll dig kontinuerligt uppdaterad om de senaste rekommendationerna.