Studentboende i Uppsala

Korridor, andra hand eller på kompisens soffa. Har du ordnat med boende inför din studietid i Uppsala? Vid terminsstart flockas tusentals studenter i våra studentstäder och de behöver alla någonstans att bo.

Det hjälper att vara lite kreativ när det kommer till att leta boende i Uppsala och det gäller att börja letandet tidigt. Lugn, det brukar lösa sig. Liksom det har gjort för tusentals nya studenter före dig, varje terminsstart.

Ditt första boende i Uppsala blir nog mest troligt inte ditt drömboende. Men du kan alltid leta vidare när du väl har tak över huvudet. Här får du lite tips!

Nationsbostäder

Uppsalas nationer har tillsammans ungefär 3 400 centralt belägna bostäder. För att få bo i en nationsbostad måste du vara medlem i den nationen som bostaden tillhör samt studera vid universitet i Uppsala. Du som ny i Uppsala har alltså stor chans till att hitta boende på en nation. De flesta nationers bostäder kan du hitta via www.nationsgardarna.se. Övriga nationer förmedlar sina bostäder på annat sätt. Besök deras hemsidor eller mejla till dem.

Tips! En del av nationerna har "bostadslotteri" för sina recentiorer (nya studenter). Fråga på nationen!

Studentboet

Uppsala studentkår har tillsammans med Uppsala universitet och Uppsala kommun bostadsportalen Studentboet för studenter som bor i eller söker bostad i Uppsala. Här hittar du lediga studentbostäder och nyttig bostadsinformation från de flesta av Uppsalas bostadsbolag, stiftelser och nationer som hyr ut studentbostäder. Även privata uthyrare kan annonsera ut bostäder kostnadsfritt.

Vi hoppas du kommer trivas i vår stad!