Ljusrummet öppnar

Blir du hängig och trött på ­hösten och vintern? Den 10 oktober öppnar ljusrummet på Studenthälsan i Uppsala där du kan sitta och få extra ljus om du känner att du får för lite ljus under dagen.

Växlingarna mellan ljus och mörker påverkar dygnsrytmen vilken är kopplad till viktiga biologiska processer såsom vila, aktivitet, sömn och vakenhet. När dagens ljusa timmar blir färre ställer kroppen in sig på mer sömn. Tanken med ett ljusrum är att kompensera för otillräckligt med ljus under dagen.

Ljusrummet i Uppsala är öppet under vinterhalvåret under receptionens ordinarie öppettider från och med 10 oktober. Det är drop-in på platserna (man kan ej boka plats). Anmäl dig i receptionen, visa upp din studentlegitimation och gå in och njut av ljuset. Ljusrummet är öppet endast för studenter.

Du kan ha dina vanliga kläder på dig, men du lånar en vit rock som bidrar till att hålla rummet så ljust som möjligt.

• Ta av dig skorna innan du går in i ljusrummet.
  • Ät eller drick inte i ljusrummet.
  • Du sitter 45 minuter åt gången.