Kontaktnummer i nödsituationer och svåra situationer

Om det händer eller är på väg att hända något allvarligt eller akut behöver du inte stå ensam. Universitetet har ett larmnummer, 018-471 25 00, som är bemannat dygnet runt. Via larmnumret når du campusväktarna.

För att stötta och minimera problemen när det händer något har universitetet ett uppbyggt system för hur allvarliga situationer som är mer eller mindre brådskande ska hanteras.

Första frågan är alltid om du är i behov av akut hjälp från räddningstjänst, ambulans eller polis. Om ja, börja med att ringa samhällets larmnummer SOS Alarm 112.

Sedan kan du ringa universitetets larmnummer 018-471 25 00 så fort som möjligt. Campusväktarna kan bistå i kontakten med ambulans, räddningstjänst och polis.

– Om 112 larmas till en händelse vid Uppsala universitet är det värdefullt att också campusväktarna ges möjlighet att komma till platsen. I vissa fall kan campusväktarna vara först på plats och underlätta i en svår situation, säger Jenny Ferngren, enhetschef för fysisk säkerhet vid universitetet.

Allvarliga händelser kan till exempel vara:

• person-, miljö- eller egendomsskada
  • pågående brott, till exempel stöld, skadegörelse eller våld
  • skada på universitetets eller den egna verksamhetens goda rykte och profil
  • påverkan på universitetets eller den egna verksamhetens funktion.

– Campusväktarna kan till exempel hjälpa till vid akuta sjukdomsfall, de hittar i våra lokaler och kan guida ambulansen rätt och hjälpa till på andra sätt. Det viktiga är att du inte behöver vara själv i svåra situationer.