Kurser och grupper

Tycker du att det känns jobbigt att hålla presentationer? Känner du dig stressad? Eller skjuter du upp saker och ting? Vi ger dig verktyg att förbättra din situation och hitta en bättre balans i tillvaron. Du som är student vid Uppsala universitet, SLU i Uppsala, Johannelunds teologiska högskola eller Uppsala folkhögskola kan gå någon av Studenthälsans kurser och workshops.

Vi skapar kurser utifrån vad studenter oftast behöver hjälp med när de kommer till oss. Här får du fördjupa dig och arbeta i grupp tillsammans med andra med liknande svårigheter. Vi erbjuder både workshoppar och olika föreläsningar. Alla kurser är gratis.

Kurser ges på plats om det är möjligt, annars online via Zoom.

Vänligen observera att en kurs kan ställas in om det blir för få anmälda till kursen.

Vi ger även kurser på engelska. Se vår engelska webbsida för mer information.

Månadsschema för föreläsningar, kurser och grupper höstterminen 2021

 

September

9
Kursstart: Guidade mindfulnessövningar
Tid: 15.30–16.00

15
Gruppstart: Promenadgrupp
Tid: 12.15–13.00

20
Föreläsning: Sova på natten, studera på dagen – att skapa goda sömnvanor
Tid: 16.00–16.45

22
Föreläsning: Hantera din stress och skapa en hållbar studietid
Tid: 16.00–16.45

28
Theme Seminars & Group Discussions: Stress and Sustainable Student Life
Tid: 15.15–16.45

30
Workshop: Våga tala
Tid: 16.00–17.00

Oktober

5
Theme Seminars & Group Discussions: Relaxation and Mindfulness
Tid: 15.15–16.45

7
Gruppstart: Gör det nu!
Tid: 15.15–16.45

12
Mindfulness vid havet
Tid: 12.10–ca 12.40

12
Theme Seminars & Group Discussions: Manage Thoughts and Feelings
Tid: 15.15–16.45

12
Föreläsning: Richard Magyar ”Allt ingen sa” – en föreläsning kring ämnet självmord
Tid: 16.00–17.00

13
Föreläsning: Hantera tankar och känslor
Tid: 12.00–12.45

13
Föreläsning: Jonas Wik "Autismen är lösningen"
Tid: 16.00 – ca 17.00

13
Workshop: Bara examensarbetet kvar
Tid: kl. 16.15–18.00

14
Stress and Sustainable Student Life
Tid: 12.15–12.45

14
Föreläsning: Perfektionism – psykologin bakom vår strävan efter perfektion
Tid: 12.15–13.00

14
Föreläsning: Henrik Wahlström "Upp och ner – om att vara öppen med psykisk sjukdom"
Tid: 16.00–17.00

14
Kursstart: Hantera din stress och främja din hälsa
Tid: 17.30–19.00

15
Föreläsning med Nina Rung
Tid: 12.00–12.50

19
Theme Seminars & Group Discussions: Perfectionism and Self-Compassion
Tid: 15.15–16.45

19
Kursstart: ACT – hantera livets svårigheter med hjälp av acceptans
Tid: 15.15–16.45

November

8
Kursstart: Våga tala
Tid: 15.15-16.45

10
Gruppstart: Våga tala
Tid: 14.30-17.00

15
Föreläsning: Hantera din stress och skapa en hållbar studietid
Tid: 17.00-17.45

18
Gruppstart: Rusta dig för livet – en samtalsgrupp
Tid: 15.00–16.30

30
Utbildning för mottagningsansvariga
Tid: 15.45–ca 20.00

December

7
Utbildning för mottagningsansvariga
Tid: 15.45–ca 20.00

Evenemang

Kursstart: Guidade mindfulnessövningar

Dag och tid: torsdagar kl. 15.30–16.00
Antal tillfällen: 6 (9 september–14 oktober)
Plats: Zoom
Anmälan: studenthalsan-cg@uu.se

Investera en halvtimme i ditt psykiska välmående – prova på mindfulness! En stunds mindfulness ger din hjärna och kropp en stunds paus i bruset. Mindfulness kan hjälpa dig att minska stress, ångest och nedstämdhet, hantera tankar och känslor, öka ditt fokus och förbättra ditt minne.
Studenthälsan ordnar guidade mindfulnessövningar fem torsdagar i rad. Kom med på alla eller bara någon enstaka, ingen tidigare erfarenhet krävs. Träffarna innehåller en kort information om mindfulness, följt av en guidad mindfulnessövning. Övningarna tar cirka 20 minuter. Efteråt finns tid att ställa frågor för den som vill.

Tillbaka till månadsschemat

Gruppstart: Promenadgrupp

Dag och tid: onsdagar med start 15 september kl. 12.15–13.00
Obs! Inställd promenad onsdag 29 september.
Plats: utanför Studenthälsan, Övre Slottsgatan 7, Uppsala
Anmälan: receptionen@sh.uu.se

Vill du komma ut och röra på dig, få dagsljus och träffa andra studenter? Studenthälsan bjuder in till promenadgrupp. För deltagande i promenadgruppen behöver du vara fri från symptom kopplade till covid-19. Vid fler än åtta personer delar vi upp gruppen. Svenska och internationella studenter är välkomna!

Tillbaka till månadsschemat

Föreläsning: Sova på natten, studera på dagen – att skapa goda sömnvanor

Dag och tid: måndag 20 september kl. 16.00–16.45
Plats: Zoom
Anmälan är öppen t.o.m. den 19 september
För sen anmälan, vänligen kontakta recpetionen@sh.uu.se.

För att du ska klara av dina studier behöver du också ta hand om dig själv och sömnen är en viktig del för vårt välmående. På denna föreläsning får du veta mer om varför och på vilket sätt sömnen är viktigt för oss, vad som händer när vi sover och vad du kan göra för att få bättre sömnvanor.

Tillbaka till månadsschemat

Föreläsning: Hantera din stress och skapa en hållbar studietid

Dag och tid: onsdag 22 september kl. 16.00–16.45
Plats: Zoom
Anmälan är öppen t.o.m. den 21 september
För sen anmälan, vänligen kontakta recpetionen@sh.uu.se.

Att studera vid universitet kan innebära positiva utmaningar, men också kännas svårt. Som student är det vanligt att uppleva att kraven överstiger ens resurser. Det kan leda till stress, och trots att det varken är fel eller farligt att känna stress så kan det påverka både studierna och livet i stort på negativa sätt. På denna föreläsning lär du dig mer om vad stress är, hur du kan förebygga och hantera stress på ett funktionellt sätt, för att skapa en mer hållbar studietid!

Tillbaka till månadsschemat

Temaseminarier

OBS! Temaseminarierna ges på engelska!

Livet som student kan vara utmanande på många sätt. Kom till våra temaseminarier för att lyssna på en kort presentation och sedan delta i gruppsamtal. Du kommer att få möjlighet att träffa andra med liknande problem och få tips om vad man kan tänka på för att underlätta för sig själv. Du kommer också att få information och arbetsblad tillsammans med bok- och app-tips.

Du är välkommen att anmäla dig till de seminarier du är intresserad av. Samtidigt uppmuntrar vi dig att delta i dem alla för att skapa en stödjande grupp.

Information på engelska om temaseminarierna

Följande seminarier ges (tisdagar 28 september – 19 oktober):

Theme Seminars & Group Discussions: Stress and Sustainable Student Life

Datum och tid: tisdag 28 september kl. 15.15–16.45
Plats: Zoom
Anmälan

Känner du dig stressad av förväntningar, deadlines och hög arbetsbelastning? Behöver du tips för att minska och hantera stress? Kom och lär dig mer om hur stress påverkar oss och hur stress kan förebyggas och hanteras för att skapa en hållbar studietid!

Theme Seminars & Group Discussions: Relaxation and Mindfulness

Datum och tid: tisdag 5 oktober kl. 15.15–16.45
Plats: Zoom
Anmälan

Vill du ha några verktyg för att kunna koppla av och för att leva i nuet? Mindfulness och avslappning kan hjälpa dig hantera stress och förbättra ditt mående, öka fokus, och förbättra minnesfunktioner. Kom och lär dig mer och testa några enkla avslappnings- och mindfulnessövningar.

Theme Seminars & Group Discussions: Manage Thoughts and Feelings

Datum och tid: tisdag 12 oktober kl. 15.15–16.45
Plats: Zoom
Anmälan

Tankar och känslor är en del av att vara människa, men kan också orsaka bekymmer i våra liv. Kom och lär dig mer om strategier för att hantera och leva med tankar och känslor på ett funktionellt sätt.

Theme Seminars & Group Discussions: Perfectionism and Self-Compassion

Datum och tid: tisdag 19 oktober kl. 15.15–16.45
Plats: Zoom
Anmälan

Har du orealistiska förväntningar på dig själv? Är du alltför självkritisk? Påverkar detta dig negativt? Kom med och lär dig mer om värdet i att vara snäll mot dig själv och därigenom höja din motivation och förmåga.

Tillbaka till månadsschemat

Workshop: Våga tala

Datum och tid: torsdag 30 september kl. 16.00–17.00
Plats: Zoom
Anmälan: receptionen@sh.uu.se

Många studenter tycker att det är svårt och ångestfyllt att tala inför andra. Att hålla föredrag, redovisa grupparbeten eller bara vara aktiva vid seminarier kan bli så jobbigt att man får kroppsliga symtom och det kan bli svårt att klara av studierna. I den här workshopen presenterar vi vad som kan vara hjälpsamt att tänka på samt har en frågestund. Vi kan också svara på frågor om Våga tala-kursen i november för dig som är intresserad av att arbeta vidare med talängslan.

Tillbaka till månadsschemat

Gruppstart: Gör det nu!

Datum och tid: torsdag 7 oktober kl. 15.15–16.45
Antal tillfällen: torsdagar 7 oktober – ? (intag sker löpande under terminen)
Plats: Zoom
Anmälan: gordetnu@uadm.uu.se

Gör det nu! riktar sig till dig som har svårt att organisera studierna eller som gång efter gång skjuter upp pluggandet. Syftet med gruppen är att med stöd av varandra arbeta för att komma igång med studierna. Om du är intresserad av att delta så mejla en intresseanmälan så kontaktar vi dig för mer information. Gruppen erbjuds även på engelska där även du som svensktalande är välkommen. Se vår engelska webbsida.

Tillbaka till månadsschemat

Mindfulness vid havet

En stunds guidad mindfulness vid havet, strandpromenaden i Visby.

Datum och tid: tisdag 12 oktober kl. 12.10 – ca 12.40.
Plats: Campus Gotland, mötesplats utanför hus D, Betty Pettersons hus. Medtag något att sitta på samt varma kläder. Kan ställas in vid regn.
Anmälan: studenthalsan-cg@uu.se

Richard Magyar: ”Allt ingen sa” – en föreläsning kring ämnet självmord

Datum och tid: tisdag 12 oktober kl. 16.00–17.00
Plats: Zoom (länk till föreläsningen kommer senare att finnas här)

Denna föreläsning är en personlig berättelse om Richards liv som fotbollsproffs och hans engagemang kring psykisk ohälsa och självmord. Föreläsningen handlar om vikten av att aktivt arbeta med sig själv för att hantera sig själv och det som inträffar en i livet. Dessutom innehåller föreläsningen information om Suicide zero, självmord och vad man kan göra för att hjälpa någon som mår dåligt.

Tillbaka till månadsschemat

Föreläsning: Hantera tankar och känslor

Datum och tid: onsdag 13 oktober kl. 12.00–12.45
Plats: Zoom
Anmälan: studenthalsan-cg@uu.se

Tankar och känslor är en del av att vara människa, men kan också orsaka bekymmer i våra liv. Denna föreläsning ger dig kunskap att hantera tankar och känslor på ett funktionellt sätt med strategier utifrån kognitiv beteendeterapi. Lika viktigt under en pandemi som under livet i övrigt!

Tillbaka till månadsschemat

Jonas Wik: "Autismen är lösningen"

Datum och tid: måndag 13 oktober kl. 16.00 – ca 17.00 (föreläsning 45 minuter, därefter möjlighet att ställa frågor)
Plats: Campus Gotland, sal B24, samt online via Zoom (länk kommer inom kort)

Vare sig du gillar din autism eller stör dig, behöver du ta hand om den så att den tar hand om dig. Det säger autisten Jonas Wik som har träffat hundratals andra med autism för att samla in deras fungerande perspektiv. Du behöver inte hålla med om allt han berättar, men var säker på att alla råd för mental hygien kommer från andra som du.

Tillbaka till månadsschemat

Workshop: Bara examensarbetet kvar

Datum och tid: onsdag 13 oktober kl. 16:15-18:00
Plats: Zoom

Välkommen på drop in för tips och råd om hur du blir klar med din uppsats eller ditt examensarbete. Ett tillfälle att enskilt diskutera din text med en handledare från Språkverkstaden. Arrangör: Språkverkstaden.

Stress and Sustainable Student Life

Datum och tid: torsdag 14 oktober 12.15-12.45
Plats: Zoom
Evenemanget hålls på engelska. Läs mer på vår engelska webbsida.

Föreläsning: Perfektionism – psykologin bakom vår strävan efter perfektion

Datum och tid: torsdag 14 oktober kl. 12.15-13.00
Plats: Zoom

Att vilja göra så bra ifrån sig som möjligt är naturligt. Men att basera en alltför stor del av sitt egenvärde på att uppnå högt ställda krav kan bli negativt. I denna föreläsning ges en psykologisk förklaring till perfektionismen fördelar och nackdelar, liksom vad man kan göra för att hantera en ohälsosam strävan efter en viss standard. Föreläsare är Alexander Rozental, legitimerad psykolog och universitetslektor vid Institutionen för psykologi på Uppsala universitet. I samband med föreläsningen kommer det finnas möjlighet att ställa frågor.
Arrangör: Institutionen för psykologi

Henrik Wahlström: "Upp och ner – om att vara öppen med psykisk sjukdom"

Datum och tid: torsdag 14 oktober kl. 16.00–17.00
Plats: Eva Netzeliussalen (i Blåsenhus) samt via Zoom (länk kommer senare att finnas här)

Instagramprofilen Henrik Wahlström berättar i denna föreläsning om att leva med bipolär sjukdom och om öppenhet kring psykisk ohälsa generellt. Detta riktar sig både till dig som själv lever med psykiska besvär, till den som är anhörig eller till den som bara är intresserad av ett öppnare samtal kring psykisk ohälsa. Det kommer ges möjlighet att ställa frågor både under föreläsningen och efteråt.

Tillbaka till månadsschemat

Kursstart: Hantera din stress och främja din hälsa

Datum och tid: torsdagar med start 14 oktober kl. 17:30–19.00
Antal tillfällen: 3 (14, 21 och 28 oktober)
Plats: Zoom
Anmälan

Att studera vid universitet kan innebära positiva utmaningar, men också kännas svårt. Det kan leda till oro och stress. På kursen arbetar vi med att öka förståelsen för vad som stressar och strategier för att förebygga och hantera den stress som är ofrånkomlig i det dagliga livet – inte minst som student. På kursen kommer du att få tillfälle att i grupp diskutera och reflektera runt de här frågorna. Kursen består av tre träffar och varje tillfälle är en och en halv timme långt. Vid för få anmälningar kan kursen komma att ställas in.

Tillbaka till månadsschemat

Föreläsning med Nina Rung

Datum och tid: fredag 15 oktober kl. 12.00–12.50 (föreläsning 40 min, därefter finns möjlighet att ställa frågor)
Plats: Campus Gotland, sal B24, samt via Zoom (länk kommer senare att finnas här)

Mer info om föreläsningens innehåll kommer inom kort.

Kursstart: ACT – hantera livets svårigheter med hjälp av acceptans (Campus Gotland)

Datum och tid: start tisdag 19 oktober kl. 15.15–16.45
Antal tillfällen: 4 (19 oktober–16 november)
Plats: Campus Gotland
Anmälan: mejla till studenthalsan-cg@uu.se senast 14 oktober

Kursstart: Våga tala (Campus Gotland)

Datum och tid: start måndag 8 november kl. 15.15–16.45
Antal tillfällen: 5 (8 november–6 december)
Plats: Campus Gotland
Anmälan: melja till studenthalsan-cg@uu.se senast 2 november

Många studenter tycker att det är svårt och ångestfyllt att tala inför andra. Att hålla föredrag, redovisa grupparbeten eller bara vara aktiva vid seminarier kan bli så jobbigt att man får kroppsliga symtom och det kan bli svårt att klara av studierna. Kursen Våga tala är till för dig som vill komma till rätta med det här problemet. Här får du kunskap om vad som sker i en när talängslan slår till och du får träna på att göra presentationer inför andra.

Tillbaka till månadsschemat

Kursstart: Våga tala (Uppsala)

Datum och tid: start onsdag 10 november kl. 14.30–17.00
Antal tillfällen: 5 (10 november–8 december)
Plats: Övre Slottsgatan 7, 2 tr., Uppsala.
Anmälan öppnar 4 oktober. Du anmäler dig genom ett personligt besök i receptionen senast den 3 november.

Många studenter tycker att det är svårt och ångestfyllt att tala inför andra. Att hålla föredrag, redovisa grupparbeten eller bara vara aktiva vid seminarier kan bli så jobbigt att man får kroppsliga symtom och det kan bli svårt att klara av studierna. Kursen Våga tala är till för dig som vill komma till rätta med det här problemet. Här får du kunskap om vad som sker i en när talängslan slår till och du får träna på att göra presentationer inför andra. Om du redan är en skicklig talare och vill utvecklas inom det kommer kursen inte att vara till någon hjälp, utan då hänvisar vi i stället till en kurs i retorik.

Tillbaka till månadsschemat

Föreläsning: Hantera din stress och skapa en hållbar studietid

Datum och tid: måndag 15 november kl. 17.00–17.45
Plats: Zoom
Anmälan: receptionen@sh.uu.se senast 14 november

Att studera vid universitet kan innebära positiva utmaningar, men också kännas svårt. Som student är det vanligt att uppleva att kraven överstiger ens resurser. Det kan leda till stress, och trots att det varken är fel eller farligt att känna stress så kan det påverka både studierna och livet i stort på negativa sätt. På denna föreläsning lär du dig mer om vad stress är, hur du kan förebygga och hantera stress på ett funktionellt sätt, för att skapa en mer hållbar studietid!

Tillbaka till månadsschemat

Gruppstart: Rusta dig för livet – en samtalsgrupp

Datum och tid: start 18 november kl. 15.00–16.30
Antal tillfällen: 5 (mellan 18 november–16 december)
Plats: Övre Slottsgatan 7, 2 tr., Uppsala.
Anmälan: mejla till receptionen@sh.uu.se senast 11 november

Vi befinner oss i kölvattnet efter en pandemi. Pandemin har skakat om vår tillvaro och tvingat oss att se över hur vi lever våra liv. Frågor väcks som annars hade vilat. I denna grupp träffas vi och funderar tillsammans över livets existentiella villkor. Villkor som ramar in livet, utmanar och berör - som vi inte kan förändra utan endast hitta ett sätt att möta och förhålla oss till. Vi träffas och delar reflexioner kring tillvarons mening och existensens gränser. Vi kommer göra det på olika sätt och tillsammans hitta en form för samtal som passar alla deltagare.

Tillbaka till månadsschemat

Utbildning för mottagningsansvariga

Höstterminen 2021 erbjuds ett utbildningstillfälle som består av två delar.
Datum och tid: tisdag 30 november samt tisdag 7 december kl. 15.45–ca 20.00.
Plats: Vi återkommer med information om lokal eller om utbildningen blir digital.
Anmälan: Öppnar här i slutet av september.

Som mottagningsansvarig för din kår, nation eller förening har du en viktig uppgift att få de nya studenterna att känna sig välkomna och trivas. Studenthälsan erbjuder utbildning i samverkan med Universitetskyrkan, samtliga kårer, Uppsala universitet och Kuratorskonventet. Målgruppen för utbildningen är alla som är mottagnings-/recce-/insparksansvariga vid nationer, kårer och programföreningar knutna till Uppsala universitet.

Utbildningen innehåller:

  • Normer och värderingar
  • Likabehandling och diskriminering
  • Grupputveckling och kommunikation
  • Om något händer:
    • Krishantering
    • Alkoholens effekter

Tillbaka till månadsschemat








Senast uppdaterad: