Psykisk hälsa och ensamhet under coronapandemin

En normal reaktion på en onormal situation

Att bli orolig, rädd, uttråkad, känna sig ensam och isolerad är helt naturliga reaktioner på den svåra situation som coronapandemin innebär. Försök acceptera att det är så det är just nu och fundera över förhållningsätt och positiva aktiviteter som kan hjälpa dig att hantera livet så som det ser ut idag. Lite mer hjälp på vägen från oss kommer här.

Du behöver aktivt ta hand om dig under krisen! Många som är yngre har under eventuella svårigheter i livet tidigare bott hemma och genom det haft ett annat stöd. Som student behöver du däremot i större utsträckning ta hand om dig själv. Försök utforska vad som går att göra, och vad du kan ändra på för att hantera vardagen så bra som möjligt.

Viktiga områden att tänka på:

  • Självomsorg och rutiner. Det är viktigt att försöka behålla regelbundenhet i mat, sömn och fysisk aktivitet vilket kan vara svårare när studierna i stor utsträckning sker på distans. Det är också bra att spendera tid utomhus varje dag för att exponeras för dagsljus.
  • Tänk på balansen. Undvik att fastna alltför mycket framför en skärm (spel/surfa/serier), dricka alkohol eller använda droger. Om du märker att du ägnar dig åt något av detta, fundera på om dessa aktiviteter är något du mår bra av eller om det snarare är en flykt undan något som känns jobbigt och som snarare kanske leder till att du mår sämre? Testa att göra något annat som distraktion så som att spela ett instrument, lär dig att sticka, prova hemmaträning eller läs en bok.
  • Social samvaro är nödvändigt för att må bra! Det är bra att vara social på distans, till exempel att ringa eller videoprata med familj och vänner när det inte är möjligt att ses på annat sätt. Men bor du ensam är det viktigt att också värna att fysiskt träffa någon ibland! Välj ut några som du träffar regelbundet (pluggkompis, korridorgranne, vän eller familj). Följ rekommendationerna för covid-19 som du hittar på nyhetssidor eller krisinformation.se!
  • Att plugga digitalt är annorlunda än att plugga på plats, vilket gör anpassningar är nödvändiga. Det är viktigt att själv skapa gränser för arbetsdagen genom att bestämma när du ska studera och när du ska vara ledig. Det är också viktigt att ha en bra arbetsplats och att se till att plocka ihop sakerna när du studerat klart för dagen. Något annat som kan underlätta är att ha sociala pluggmöten tillsammans med andra om det går. För att minska risken för att hamna i uppskjutande eller bli stressad brukar det underlätta att planera studierna noggrant.
  • Behåll perspektivet. Försök fokusera på det lilla när du behöver det för att må bättre, hitta små bra stunder i din vardag. Kom också ihåg att pandemin kommer att gå över, även om det kanske inte känns så just nu, och du kommer då kunna göra allt det där roliga du önskar dig igen.
  • Vara en positiv kraft för andra. Många upplever att de kan hitta en ny mening i tillvaron genom att fundera över hur de kan hjälpa andra. Det kan till exempel vara att stötta en vän, peppa en pluggkompis, handla åt någon som sitter i karantän eller liknande.
  • När du inte mår bra - prata med vänner, familj och kompisar om hur du mår. Att hålla inne med sina känslor och tankar brukar ofta leda till att man mår sämre. Vänta inte för länge med att söka annat stöd. Du kan till exempel kontakta oss på Studenthälsan, Universitetskyrkan, ta hjälp av en studievägledare eller andra på universitetet som finns här för dig.

Råd när du behöver hantera oro och ångest (länka till råd och tips?)

Senast uppdaterad: