Sömn

Att inte kunna sova några nätter är jobbigt, men det är inte farligt. Om svårigheterna fortsätter kan du börja fundera över möjliga bakomliggande orsaker.

Är du inne i en stressig period? Är det något som oroar dig? Har du druckit mycket alkohol, kaffe, te eller energidrycker? Du kanske behöver mer tid för återhämtning, prata med någon i din närhet om det som oroar dig eller se över dina dryckesvanor?

Skapa en sömnrutin

Något som brukar fungera bättre än att räkna får är att skapa en sömnrutin för att lära hjärnan att det är det här du brukar göra innan du somnar. Sömnrutinen ska vara anpassad efter just dig, men det brukar generellt vara bra att varva ner någon timme innan du går och lägger dig. Du kanske stänger av alla skärmar en timme innan du lägger dig och lämnar mobiltelefonen utanför sovrummet.

Något annat du kan göra i din sömnrutin är att försöka gå och lägga dig och gå upp samma tid varje dag, även på helgen och om du har sovit dåligt. Det fungerar också väl för många att passa på att röra på sig och var aktiv under dagen. Se till att få dagsljus och dämpa sedan belysningen en timme innan sänggående, så det är mörkt i rummet när det är dags att sova.

Fler sömnråd

  • Gå lägg dig först när du känner dig sömnig.
  • Se till att ha det svalt i sovrummet.
  • Skriv en lista på vad du ska göra nästa dag. Att ha en plan gör det lättare att slappna av. Ha också gärna ett block och en penna bredvid sängen och skriv upp om du börjar tänka på saker som du behöver komma ihåg.
  • Om du inte kan somna, gå upp efter 15-30 minuter och gör någon lugn, monoton aktivitet tills du börjar känna dig sömnig. Prova då gå och lägga dig igen.
  • Undvik att ta tupplurar. Det brukar då kunna bli svårare att somna på kvällen istället.