Arbetsterapeutprogrammet

180 hp

Utbildningsplan, MAT1Y

Kod
MAT1Y
Fastställd av
Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 14 november 2023
Diarienummer
MEDFARM 2023/2314
Ansvarig fakultet
Medicinska fakulteten
Ansvarig institution
Medicinska fakulteten

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Syfte

Arbetsterapeututbildningen ska enligt högskoleförordningen förbereda studenter på ett yrkesliv med goda kunskaper om områdets vetenskapliga grund och färdigheter i den praktiska yrkesutövningen.

Arbetsterapi som huvudområde

Arbetsterapi som kunskapsområde handlar om människans görande av vardagsaktiviteter samt görandets relation till delaktighet, hälsa och utveckling. I forskningen studeras individens förutsättningar, miljöns utformning och arbetsterapeutiska interventioner för att främja individers och gruppers möjlighet att göra de vill och behöver. Arbetsterapi är nära kopplat till aktivitetsvetenskap som bidrar med kunskaper om betydelsen av mänskligt görande i relation till ett hälso-, mångfalds-, samhälls- och globalt perspektiv. Professionen har sin vetenskapliga förankring och hämtar sin vetenskapliga evidens från arbetsterapi och aktivitetsvetenskap.

Arbetsterapi som profession

I yrkesutövningen utgår professionen från ett personcentrerat förhållningssätt med en helhetssyn på människan. Arbetsterapeuter utreder förutsättningar för och genomför åtgärder som kan möjliggöra människors vardagsaktiviteter, exempelvis utifrån ett hälsofrämjande och preventivt perspektiv samt när aktivitetsförmågan är eller riskerar att bli nedsatt till följd av skada, sjukdom, funktionsnedsättning, ohälsa eller andra utsatta livssituationer. Utifrån ett aktivitetsperspektiv kartläggs individens och gruppers förutsättningar och färdigheter samt hur omgivande miljö möjliggör och/eller hindrar görandet av vardagsaktiviteter. Arbetsterapeutiska åtgärder syftar till att möjliggöra engagemang och utförande av meningsfulla aktiviteter för att främja delaktighet, hälsa och utveckling. Professionen arbetar med människor i alla åldrar. Arbetsterapeuter har kunskap om hur miljöer, såsom fysisk, social, digital samt kulturell och institutionell miljö, kan påverka delaktigheten på individ och gruppnivå. Likaså hur strukturer och faktorer på samhällsnivå kan leda till begränsad delaktighet och aktivitetsutanförskap.

Arbetsterapeuter arbetar med olika aktivitetsområden såsom personlig vård, boende, sysselsättning, arbete, skola och fritid. De arbetar med individer och grupper och på samhällsnivå. Inom hälso- och sjukvården återfinns professionen inom sjukhus, inom den nära vården, tex kommunal verksamhet riktat mot boende och boendeformer, inom habilitering, hjälpmedelscentraler, vårdcentraler och övrig primärvård. Andra arenor för professionen är tex arbetsförmedling, företagshälsovård, försäkringskassa och skolans elevhälsoteam.

Mål

Mål för arbetsterapeutexamen enligt högskoleförordningen

För arbetsterapeutexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som arbetsterapeut.

Kunskap och förståelse

För arbetsterapeutexamen skall studenten

* visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,

* visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar individers och gruppers hälsa, och

* visa kunskap om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga

För arbetsterapeutexamen skall studenten

* visa förmåga att självständigt och i samverkan med individen genomföra arbetsterapeutiska åtgärder som förebygger, förbättrar och kompenserar nedsatt aktivitetsförmåga,

* visa förmåga att identifiera och genomföra miljöinriktade åtgärder både på individ-, grupp- och samhällsnivå,

* visa förmåga att initiera och medverka i hälsofrämjande arbete,

* visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,

* visa förmåga att informera och undervisa olika grupper,

* visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa

* visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och

* visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För arbetsterapeutexamen skall studenten

* visa självkännedom och empatisk förmåga,

* visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,

* visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot klienter eller patienter, deras närstående och andra grupper, och

* visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Självständigt arbete (examensarbete)

För arbetsterapeutexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Mål för kandidatexamen enligt högskoleförordningen

Omfattning

Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola själv bestämmer, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen.

Mål

Kunskap och förståelse

För kandidatexamen skall studenten

* visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga

För kandidatexamen skall studenten

* visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,

* visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,

* visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och

* visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För kandidatexamen skall studenten

* visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,

* visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och

* visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

Självständigt arbete (examensarbete)

För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.

Övrigt

För kandidatexamen med en viss inriktning ska också de preciserade krav gälla som varje högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.

Programmets uppläggning

Arbetsterapi utgör minst 126 hp. I kurserna läses utöver arbetsterapi medicinsk vetenskap, pedagogik, psykologi och sociologi. Dessa ämnesområden läses integrerat i programmets kurser. Av studierna i arbetsterapi utgörs 17 veckor (25,5 hp) av verksamhetsförlagd utbildning med möjlighet till ytterligare fem veckor (7,5 hp) som valbar kurs i termin 6. Därutöver ingår fältstudier i utbildningen. 

Programmet har två profilområden vilka är Hälsofrämjande och preventiv arbetsterapi samt Innovativ arbetsterapi. Dessa profilområden lyfter fram hur arbetsterapeuters aktivitetskompetens kan nyttjas bredare inom traditionella verksamheter och även vara till nytta på nya arenor och för nya klientgrupper med bristande delaktighet i samhället. Hälsofrämjande, preventiv och innovativ arbetsterapi förbereder studenter på att arbeta för att främja hälsa, delaktighet, inkludering och hållbar utveckling samt minska risken för sjukdom för individer och grupper i samhället. Konkreta metoder för innovativt arbetssätt studeras för att vid behov skapa nya lösningar inom arbetsterapi och kan fungera som ytterligare ett verktyg i arbetsterapeutens verktygslåda. Profilområdena ger professionell beredskap att möta behov i en föränderlig omvärld och i ett föränderligt arbetsliv.

År 1

Första året har fokus på teoretisk grund i arbetsterapi och profession. Arbetsterapi och aktivitetsvetenskap studeras utifrån ett hälsofrämjande perspektiv på aktiviteters betydelse för individers delaktighet, hälsa och välbefinnande. Under året grundläggs förståelsen för mänskligt görande, relationen mellan aktivitet och hälsa samt samspelet mellan individ, aktivitet och miljö. Vidarestuderas hur aktivitetsmönster och aktivitetsengagemang kan inverka på delaktighet, hälsa och hållbar utveckling. Studenterna får också grundläggande kunskap om hur e-Hälsa och teknik kan vara en resurs för yrkesutövningen liksom en hälsofrämjande, förebyggande och rehabiliterande åtgärd. Studierna omfattar även hur den sociokulturella miljön både kan hindra och möjliggöra individers engagemang, inkludering och delaktighet i aktivitet. För att förstå människan i aktivitet studeras också människans anatomi, funktion, och psykologi liksom medicinsk vetenskap, pedagogik och sociologi.   En introduktion i arbetsterapiprocessen, arbetsterapeutiska metoder, professionellt förhållningssätt och bemötande ges för att kartlägga och bedöma aktivitet och individers aktivitetsförmåga. Under året sker fältstudier om arbetsterapeuters verksamhetsområden.

År 2

Andra året fokuseras studierna huvudsakligen på arbetsterapeutisk utredning samt hälsofrämjande, preventiva, rehabiliterande och habiliterande, åtgärder. Utifrån arbetsterapiprocess samt metoder och praxismodeller i arbetsterapi tillägnar sig studenten kunskap och färdigheter i att utreda aktivitetsproblem, sätta aktivitetsfokuserade mål samt planera och genomföra åtgärder utifrån vetenskaplig evidens och beprövad erfarenhet. Vidare studeras levnadsvanor, livsvillkor och folkhälsoproblem samt hur innovation, hälsofrämjande och prevention i arbetsterapi kan främja hälsa och förebygga sjukdom för grupper i samhället med risk för bristande aktivitet och delaktighet. Sjukdomslära och sjukdomstillstånd studeras också för att förstå orsaker och bakgrund till aktivitets- och delaktighetsbegränsningar och ge underlag till åtgärder för alla åldrar, från barn och unga, människor i arbetsför ålder och äldre. Studier i pedagogik, psykologi och sociologi fortsätter detta år. .Med ett hälsofrämjande och preventivt perspektiv studeras även hur arbetsterapeuter kan arbeta för att främja delaktighet. Året avslutas med fokus på skola och fritid för barn och unga. Året innehåller också två perioder med verksamhetsförlagd utbildning.

År 3

Tredje året fokuserar på att fördjupa den professionella kompetensen vilket bland annat inkluderar fördjupning i innovativa arbetssätt inom arbetsterapi. Ett innovationsprojekt med praktisk tillämpning i arbetsterapi genomförs där studenten lär sig tillämpa stegen i innovationsprocessen, t.ex. behovsanalys. Med fortsatta studier i vetenskaplig metod och evidensbaserat arbetssätt i yrkesutövningen fördjupas det vetenskapliga förhållningssättet. Därutöver studeras hur arbetsterapeutens kompetens om aktivitet och delaktighet kan användas i arbetsinriktad rehabilitering, i arbetsmiljöarbete och i ett hälsofrämjande ledarskap. Studenten tillägnar sig kunskap om hur arbetsterapi kan användas för att stärka hälsofrämjande arbetsplatser och för att förebygga fysiska och sociala risker i arbetsmiljön. I år 3 genomförs också ett examensarbete inom huvudområdet på 15 hp. Året innehåller två perioder med verksamhetsförlagd utbildning varav en period genomförs på en klinisk utbildningsavdelning. En kurs om 7,5 hp som relaterar till arbetsterapi väljs av studenten.

Professionell utveckling

Professionell utveckling är en viktig del i programmet och syftar till att förbereda studenterna på yrkesutövningen som arbetsterapeut och att stärka studentens utveckling av en yrkesidentitet. Återkommande under programmet behandlas bland annat yrkesrollen, professionellt förhållningssätt, terapeutiskt resonemang, förmåga att samverka med andra professioner samt vetenskapligt förhållningssätt och att arbeta evidensbaserat i yrkesutövningen. Yrkesverksamma arbetsterapeuter, t.ex. på verksamhetsförlagd utbildning är en resurs för att stödja studenterna i att omsätta teori i praktik. Under den verksamhetsförlagda utbildningen övas och examineras praktiska färdigheter i yrkesutövningen.

Progression

I programmet finns en progression i förväntade studieresultat med ökad grad av komplexitet i högre kurser. Komplexiteten möjliggör ökad bredd och djup i studentens kompetens och synliggörs i förväntat studieresultat i högre kurser med tex ökad grad av självständighet, förmåga att integrera allt fler aspekter och perspektiv i kritiska resonemang och i praktiska färdigheter samt dra slutsatser och generalisera kunskaper till nya områden.

Internationalisering

Möjligheter till internationellt utbyte med andra lärosäten finns. Internationella studenter och lärare förekommer på programmet.

Kurser

Termin 1

Aktivitet, delaktighet och hälsa (30 hp)

Termin 2

Aktivitet, miljö och tillgänglighet (30 hp)

Termin 3

Prevention, habilitering och rehabilitering i arbetsterapi (30 hp)

Termin 4

Hälsofrämjande och prevention i arbetsterapi (30 hp)

Termin 5

Vetenskaplig metod, professionell utveckling och innovativ arbetsterapi (30 hp)

Termin 6

Professionalitet och ledarskap i arbetsterapi (22,5 hp)

Valbar kurs (7,5 hp)

Undervisning

Undervisningen utgår från ett studentcentrerat lärande och en variation av undervisningsformer, examinationer och undervisningsmaterial tillämpas för att underlätta det egna lärandet. En utgångspunkt är att studenter vill och kan ta ansvar för sitt eget lärande och att lärandet fördjupas och befästs i samverkan och interaktion med andra.

Arbete i grupp förekommer därför i utbildningen vilket också kan stödja internaliseringen av nya kunskaper med tidigare erfarenheter. Medstudenter och lärare fungerar som resurs i lärandet. Undervisningen är studentaktiverande vilket innebär både egna förberedelser och förutsätter att den studerande deltar i och bidrar till diskussioner, grupparbeten och andra studentaktiverande inslag i undervisningen.

Undervisningen kan ske i form av föreläsningar, workshops, seminarier, praktisk färdighetsträning, peer learning, som fältstudier och som verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Undervisningen på universitetet sker på campus. Digital undervisning kan förekomma. Undervisningsspråket är huvudsakligen svenska. Kurslitteraturen är till stor del på engelska och vissa kurser eller viss undervisning kan komma att ges på engelska.

Teamarbete och samverkan med andra professioner är ett viktigt inslag i yrkesutövningen. Studenter tränas i interprofessionellt lärande (IPL) på verksamhetsförlagd utbildning och på klinisk undervisningsavdelning. IPL sker även i gemensamma läraktiviteter med studenter på andra utbildningsprogram på campus.

Samläsning med andra utbildningsprogram kan förekomma i vissa delar av utbildningen.

EXAMINATION

Examination sker på del av kurs eller hel kurs. För godkänt på hel kurs ska samtliga ingående moment i kursen vara godkända. Som betyg används Godkänd eller Underkänd.

Examinationer kan ske genom skriftliga eller muntliga tentamen, examinerande seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, muntliga presentationer, praktiska examinationer och på VFU.

Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter 2 underkända tentamina.

Tidpunkt för omexamination beslutas av kursansvarig.

Examen

Utbildningen omfattar 180 hp på grundnivå och leder till arbetsterapeutexamen (Degree of Bachelor of Science in Occupational Therapy) och till medicine kandidatexamen (Degree of Bachelor of Medical Science) med arbetsterapi som huvudområde.

Övriga föreskrifter

Verksamhetsförlagd utbildning

Institutionen ansvarar för att ordna verksamhetsförlagda utbildningsplatser. Verksamhetsförlagd utbildning sker framför allt inom Region Uppsala, Uppsala kommun, omkringliggande kommuner men även i andra regioner samt organisationer av relevans för arbetsterapi. Peer learning tillämpas som pedagogisk modell och därför placeras vanligtvis två studenter på varje verksamhetsförlagd utbildningsplats. Om studerande väljer VFU som valbar kurs i termin 6 så ordnar studerande denna plats själv. Placeringen ska godkännas av examinator.

Vid underkänd VFU har studerande rätt till ytterligare en VFU (= totalt två tillfällen). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare ett tillfälle.

Inför verksamhetsförlagd utbildning ska alla studerande ha fyllt i en hälsodeklaration enligt de riktlinjer som gäller. Utifrån hälsodeklaration och eventuell hälsoundersökning utfärdas ett hälsointyg. För att få påbörja VFU/klinisk praktik kan vissa VFU-anordnare som tillhandahåller VFU för medicinska fakultetens studenter kräva att studenten kan uppvisa ett godkänt hälsointyg.

Vid starten av utbildningsprogrammet erbjuds kostnadsfria vaccinationer till alla de studenter som saknar fullgott vaccinationsskydd. Med fullgott vaccinationsskydd avses de vaccinationer som GRUNK har beslutat om att varje student bör ha. En del av vaccinationerna krävs för att få ett godkänt hälsointyg. Ett godkänt hälsointyg krävs för att få göra klinisk praktik/VFU.

Belastningsregistret: För att få göra VFU kan vissa VFU-anordnare kräva att studenten uppvisar ett utdrag från belastningsregistret avseende vissa grova brott. Utdrag från belastningsregistret kan beställas kostnadsfritt via polisens e-tjänst.

Krav för tillträde till högre termin

Kunskapskrav för tillträde till respektive kurs anges i kursplanen.

Valbar kurs

I termin 6 väljer studerande en kurs på 7,5 hp som relaterar till arbetsterapi. Vid programmet erbjuds verksamhetsförlagd utbildning på valfri arena av relevans för arbetsterapi (7,5 hp) som valbar kurs.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin