Om Juridiska institutionen

Munken

På Juridiska institutionen, Juridicum, arbetar över 200 personer, varav drygt 100 forskare och lärare, ett sextiotal doktorander och andra medarbetare i de centralt belägna lokalerna. Genom åren har forskningen och utbildningen vid Juridicum vuxit och stärkts. I dag bedrivs en betydande verksamhet med forskning och undervisning inom ett stort antal ämnen.

En stark forskningsmiljö och ett omfattande internationellt samarbete är viktiga förutsättningar för den uppskattade utbildningsmodell som har gjort juristutbildningen i Uppsala till en av Skandinaviens mest populära utbildningar. Tack vare att alla framstående forskare deltar i undervisningen, håller utbildningen en mycket hög klass. Forskningen drar också nytta av den input och det kritiska ifrågasättande som studenterna ger.