Teologiska institutionens ordning för studentklagomål

Studentklagomål kan till exempel avse betygsättning, bemötande, handledning, kvalitet på utbildningen och handläggningstider.


Kontaktordning
Enligt Teologiska institutionens ordning för studentklagomål är en utgångspunkt när det uppkommer ett klagomål att det i första hand bör hanteras och lösas lokalt, där problemet har uppstått. I vissa fall räcker det med att studenten kontaktar undervisande lärare. I det fall då en student har behov av att kontakta någon annan än undervisande lärare i ärendet bör tas enligt följande ordning:


1. Undervisande lärare
2. Delkursansvarig
3. Kursansvarig
4. Studierektor med pedagogisk inriktning
5. Studentombud vid Uppsala studentkår
6. Prefekt


Undervisande lärare, delkursansvarig och kursansvarig
Student kontaktar alltså i första hand undervisande lärare. Om det av någon anledning uppfattas som obekvämt för studenten att tala med den det närmast berör, till exempel undervisande lärare eller delkursansvarig, vänder sig studenten till nästa funktion i listan.


Även i det fall en student inte skulle uppfatta sig få förväntat gehör för sitt klagomål kan studenten vända sig till den funktion som står på tur i listan.

Undervisande lärare, delkursansvarig och kursansvarig bör å sin sida söka lösa problemet på sin nivå, men kan komma att behöva inhämta ytterligare information i ämnet av andra funktioner på listan.


Studierektor med pedagogisk inriktning
Om studenten inte får gehör för sina klagomål i kontakten med undervisande lärare,
delkursansvarig och kursansvarig kan studenten vända sig till studierektor med pedagogisk inriktning, som kan behöva inhämta information från undervisande lärare, delkursansvarig och kursansvarig.


Studentombud vid Uppsala studentkår
Om frågan om ett studentklagomål inte har gått att lösa i kontakt med funktionerna 1–4 på institutionen, kan studenten kontakta studentombuden vid Uppsala studentkår angående kvalitet och bemötande i utbildningssammanhang.


Prefekt
Om studenten inte upplever sig ha fått gehör i kontakten med funktionerna 1–5 kan studenten vända sig till prefekten. Det kan också vara aktuellt om studierektor med pedagogisk inriktning är undervisande lärare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin