Workshop Att utforska kopplingar mellan utbildning för hållbar utveckling och kritiskt tänkande

Kursen riktar sig till

• Lärare
  • Övrig undervisande personal

• Pedagogik

Denna workshop kommer att undersöka hur högre utbildning, genom att främja studenters kritiska tänkande, också kan bidra effektivt till de globala hållbarhetsmålen (Agenda 2030)- Särskilt fokus kommer ligga på med lärandemål som beskrivs som värden, påverkan, dispositioner, socio-emotionellt lärande. Verkstaden utforskar vad dispositioner är, hur lärare kan undervisa om dessa, vilka som bör eller inte bör undervisas i högre utbildning, hur vi bedömer eller utvärderar studenternas förvärvande av dessa och hur vi kan uppmuntra alla våra studenter att tillämpa dem för att reglera sina egna övertygelser och handlingar.
Workshoppen kommer att baseras på ett spektrum av pedagogiska idéer och teorier, inklusive de som rör kognitivt och affektivt lärande, kritiskt tänkande och kritisk teori, samt akademisk forskning. Vi kommer under workshopen fråga oss själva: inom ramen för högre utbildning, hur nära 'att utbilda för kritiskt tänkande' står 'att utbilda för hållbar utveckling'? Denna workshop kommer att bestå av korta presentationer, diskussioner i små grupper och helgrupp.

Fika serveras under Workshopen.

Föreläsare: Professor Kerry Shepard, University of Ortago, New Zealand

Anmälan sker på den engelska sidan.

Denna Workshop är hybrid.
Aktiviteten är på plats i Campus Blåsenhus och om du väljer online är det Zoom.

Workshopen hålls på engelska.

Kurstillfällen och anmälan

23 maj 2024, kl. 13.0015.00
Anmälan sker på den engelska sidan.
Plats
Uppsala