Beställ fjärrlån och artikelkopior till våra bibliotek i Uppsala

Material som kan beställas

• Tryckta böcker som inte finns på Uppsala universitetsbiblioteket.
  • Papperskopior av enstaka artiklar.

Material som inte kan beställas

• Böcker som finns på Uppsala universitetsbibliotek som är utlånade, bara finns att läsa på plats i biblioteket, eller bara finns som e-bok.
  • E-böcker.
  • Hela nummer av tidskrifter.

Beställ böcker och artikelkopior

Beställ böcker

Böcker söker du fram och beställer i Libris. Om boken inte går att hitta i Libris kan du göra en manuell beställning via formulär. För att göra en beställning måste du ha ett lånekonto på biblioteket och ett konto i Libris (se nedan).

Sök och beställ böcker i Libris

Beställ artikelkopior

För att göra en beställning måste du ha ett konto i Libris (se nedan). Har du hittat referensen till artikeln i en av bibliotekets databaser kan du även göra beställningen direkt via länk i databasen. Kopian hämtar du sen på biblioteket.

Beställ artiklar

Skapa konto i Libris

Förutom att vara registrerad som låntagare hos oss behöver du ett konto i Libris. När du skapar ditt konto väljer du på vilket av våra bibliotek du vill hämta dina beställningar.

Skapa konto i Libris

Leveranstid

Böcker från Sverige har en leveranstid på ungefär två veckor. Böcker från utländska bibliotek tar längre tid. Kopior av artiklar levereras ofta snabbare än böcker.

Lån och avhämtning

• Du får ett mail från Libris när materialet kommit.
  • På några av våra biblioteket kan du bara hämta ut boken under de tider biblioteket är bemannat. Det gäller på Karin Boye-biblioteket, Blåsenhusbiblioteket, Ekonomikums bibliotek samt Dag Hammarskjöld och juridiska biblioteket.
  • Lånetiden kan variera. Det är det utlånande biblioteket som bestämmer lånetiden.

Prislista för fjärrlån

Pris för anställda vid Uppsala universitet eller Region Uppsala

Pris för studenter

Böcker inom Norden

Ingen avgift

Böcker från bibliotek utanför Norden (per bok)*

200 kronor

Artikelkopior

Ingen avgift

Från 100 kronor

*Vi beställer i första hand från nordiska bibliotek. Finns inte boken inom Norden så kontaktar vi dig och frågar om du vill göra en beställning trots att det då tillkommer en avgift.

FÖLJ UNIVERSITETSBIBLIOTEKET PÅ

Chatten är stängd!