Om Uppsala Antibiotic Center

UAC-medlemmar under kick-off 2021. Krusenberg Herrgård.

Antibiotikaresistens är ett snabbt växande globalt problem. Komplexiteten i den nuvarande situationen kräver nya tillvägagångssätt inom alla vetenskapliga discipliner inklusive nya antibiotika, bättre förståelse för resistensutveckling, snabbare diagnostiska metoder, nya ekonomiska modeller för läkemedelsutveckling, global styrning och bättre förståelse för hur man ändrar beteende kring användningen av antibiotika och spridning av patogena bakterier.

Som ett komplett universitet är Uppsala universitet idealiskt att ta ledningen i denna strävan med bred och internationellt erkänd forskning och utbildning inom de många forskningsområden som behövs för att komma till rätta med detta problem.

Uppsala Antibiotikacentrum (UAC) grundades därför av rektor 2015 för att sammanföra, stimulera och stödja forskning som behandlar viktiga frågor kring antibiotikaresistens från Uppsala universitets alla tre disciplinområden: medicin och farmaci, naturvetenskap och teknik samt humaniora och samhällsvetenskap. vetenskaper.

UAC startades med 40 miljoner kronor i medel för 2017–2020 från Uppsala universitet och fortsätter sin verksamhet med ytterligare 35 miljoner kronor för 2021-2024, inklusive nya medel från Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU). Därtill kommer en stor mängd nationella och internationella forskningsmedel som forskare med anknytning till UAC har attraherat.

Kärnan i UAC är en forskarskola, med de två UAC-finansieringsutlysningarna som syftar till att hitta högkvalitativa tvärvetenskapliga forskningsprojekt. En panel med internationella granskare valde ut 28 projekt. Doktorander och forskare formar forskarskolan, men vi vill också involvera intresserade forskare och studenter från hela Uppsala för att skapa en levande forskningsmiljö. Kurser inom forskarskolan, möten och workshops arrangerade av UAC är också öppna för andra doktorander och forskare med intresse för problemet med antibiotika och antibiotikaresistens.

Du kan besöka vår engelska websida för att lära dig mer om vår ledningsgrupp, styrgrupp och aktivitetsrapport.