Om centrum för fotonvetenskap

Centrum för fotonvetenskaper (CPS) är ett multidisciplinärt forskningscentrum etablerat vid Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Uppsala universitet (UU).

Centrets syfte är att främja de fotonbaserade vetenskaperna vid Uppsala universitet och att ge fakulteten, allt från styrelse till enskilda forskare, råd i frågor som rör detta forskningsområde på lokal, nationell och internationell nivå.

Centrum för fotonvetenskaper kommer att:

• Göra olika fotonkällor tillgängliga som verktyg för nya grupper av forskare.
  • Skapa synergier och partnerskap internt inom fakulteten mellan ingående grupper och nya intressenter.
  • Skapa en bred gemensam bas för externa samarbeten och användning av anläggningar i Sverige och utomlands.
  • Initiera nya utbildningsprogram och samordna kurser på forskarnivå och masternivå.
  • Organisera tvärvetenskapliga seminarier med inbjudna internationella talare.
  • Främja utvecklingen av fotonkällor (som fria elektronlasrar, High Harmonics Generators) och tekniker för experiment vid dessa.
  • Utifrån den vetenskapliga utvecklingen och universitetets behov vidareutveckla centrets verksamhet.

Instruktion för Centrum för fotonvetenskap Pdf, 45 kB.