Artist in residence Anna Odell

Under hösten 2023 var Anna Odell artist-in-residence vid Centrum för medicinsk humaniora CMH). Detta innebar att hon var en del av forskningsmiljön vid CMH och arbetade med ett eget konstprojekt som fick titeln ”Rekonstruktion-Psyket”. Hon engagerades också i undervisningen på läkarprogrammets sista termin. ”Rekonstruktion-Psyket” är ett videoverk som utforskar dynamiken i en personalgrupp när komplexa sociala situationer uppstår mellan patienter och vårdare inom slutenpsykiatrin.

Rekonstruktion – Psyket undersöker dynamiken i personalen inom den psykiatriska institutionsvården när komplexa sociala interaktioner mellan patient och vårdgivare uppstår. Anna Odells utgångspunkt är hennes egna erfarenheter av den psykiatriska vården på 90-talet, där hon under sin sista tid under tvångsvård blev gravid med en vårdare. I videoverket blandas intervjuer med sjukhuspersonal inblandad i Odells fall med utdrag ur journaler och iscensatta samtal med personal som arbetar inom psykiatrisk vård idag. Verket tar sig an en institution som står inför etiska dilemman. Vilka är konsekvenserna av att överskrida personliga och professionella gränser för patienter och vårdare, men också för den psykiatriska institutionen när det gäller professionellt ansvar, riktlinjer och uppförandekoder? Vad går gränserna för personligt engagemang när man hanterar psykisk ohälsa?

I Rekonstruktion – Psyket återvänder Odell till den psykiatriska vården som tema för hennes konstnärskap – arbetet relaterar på det sättet till hennes banbrytande videoverk Okänd, kvinna 2009–349701 från 2009.

Utställningen, som först visades på Cecilia Hillström Gallery i Stockholm och sedan på Uppsala konstmuseum fick mycket fin kritik och resulterade i en rad kommentarer både om konstens roll och psykiatrin. Statens konstråd har köpt in verket.