Styrdokument

Institutionens verksamhetsplan 2024

I denna verksamhetsplan, som fastställts av EDUs institutionsstyrelse, redovisas de prioriterade målsättningarna för år 2024. Planen är upplagd efter åtta huvudområden: Ekonomiska förutsättningar, Forskning och forskarutbildning, Grund- och uppdragsutbildning, Stödverksamhet, Arbetsmiljö och lika villkor, Kompetensförsörjning, Kommunikation, Organisation och styrning och Studentmedverkan.

Läs verksamhetsplanen Pdf, 2 MB.

Institutionens verksamhetsberättelse 2023

I denna verksamhetsberättelse redovisas övergripande hur EDU har uppfyllt de prioriterade målsättningarna från 2023 års verksamhetsplan. Redovisningen sker utifrån följande huvudområden: Forskning och forskarutbildning, Grund- och uppdragsutbildning, Stödverksamhet, Organisation och styrning, Arbetsmiljö och lika villkor, Studentmedverkan och Kompetens­utveckling.

Läs verksamhetsberättelsen Pdf, 2 MB.

Detta dokument utgör en sammanställning av olika aspekter av hantering, lagring och delning av forskningsdata. Forskningsdata är data som har samlats in och/eller skapats under forskningens gång. Parallellt med att denna guide har tagits fram har även Uppsala universitet ett pågående arbete om samma frågor. Det är därför viktigt att även hålla sig uppdaterad om den information om dessa frågor som finns på Uppsala universitets medarbetarportal.

Guide för hantering och lagring av forskningsdata Pdf, 995 kB.

​En handlingsplan för arbetsmiljöarbete Pdf, 2 MB. ska enligt arbetsmiljölagen upprättas årligen vid institutionen.

Som ett led i institutionens arbete med internationalisering har institutionsstyrelsen fastställt föreliggande handlingsplan. Planen förhåller sig till Uppsala universitets mål för internationalisering, innehåller mål och strategier för ökad internationalisering i forskning och utbildning och bygger på kartläggning och analys av den verksamhet som pågår vid institutionen.

Handlingsplan för internationalisering Pdf, 116 kB.

Alla medarbetare vid EDU ansvarar för att bidra till en god kommunikation och förväntas hålla sig informerade om det som förmedlas via institutionens olika kommunikationskanaler. Denna policy är tänkt att vara ett stöd för detta.

Informations- och kommunikationspolicy Pdf, 126 kB.

Kursledaruppdraget är ett från studierektor delegerat ansvar. Det innebär att kursledaren i samråd med studierektor ska arbeta för att resurser används på ett ansvarsfullt sätt, att kvaliteten i undervisning och examinationer upprätthålls och att institutionen utövar myndighetsansvar enligt gällande lagar, förordningar och riktlinjer. Studierektor ansvarar för att introducera nya kursledare i kursledaruppdraget.

Kursledares ansvar Pdf, 476 kB.

Detta är ett stöd för de som berörs av examinationer (lärare, administratörer och studenter) vid EDU. Syftet med denna skrift är att bättre förstå hur gällande lagar och riktlinjer ska tillämpas så att examination utförs så rättssäkert som möjligt vid institutionen.

Rättssäker examination vid EDU Pdf, 331 kB.