Om AI och examination
Den 30 november 2022 lanserades ChatGPT av bolaget OpenAI som öppet åtkomlig, under en begränsad tid. Varken detta eller liknande AI-verktyg (inom s.k. generativ AI) är nya, men det verkar ha varit i och med detta som medvetenheten om tekniken och dess potential slog igenom på allvar inom den högre utbildningen över hela världen.
Verktygens förmåga att generera välskrivna, längre texter, med (ibland) fullt korrekta svar på de frågor som ställts, kan få konsekvenser för hur vi examinerar våra studenter. De här sidorna vill bidra med konkreta tips och råd för hur man förebygga och detektera AI-relaterade försök till vilseledande vid examination.
Sidorna har alltså ett medvetet snävt perspektiv på AI, som är ett mycket större och mångsidigare fält. Det är viktigt att komma ihåg att AI kan komma att bli ett värdefullt hjälpmedel i undervisningen, för både lärare och studenter. Ett bredare projekt kring AI, undervisning och examination, där fokus förskjuts till pedagogik, och till hur AI kan användas produktivt i undervisningen, kommer inledas under våren 2024.
Om ChatGPT och liknande verktyg
Läs om grundprinciperna för hur dessa system fungerar, vilka begränsningar de för närvarande har, och vilken den sannolika utvecklingen är. Här nämns också några av riskerna med AI i samband med examination
Förebygg otillåten användning av AI
Tips om arbetssätt som mer långsiktigt stärker den akademiska lärmiljön och bidrar till att göra alla sorters fusk mindre relevant – inklusive hur lärare och studenter kan använda AI i undervisningssammanhang
Försvåra och upptäck otillåten användning av AI
Här finns ges ett antal konkreta förslag på arbetssätt som gör det mindre attraktivt att försöka fuska i samband med examination.
Resurser om AI och examination
Här finns länkar till fördjupningsmaterial och artiklar, för den som vill veta mer om användningen av AI inom den högre utbildningen
Om texten
Texten utarbetades i februari 2023 på uppdrag av prorektor av Mats Cullhed vid enheten för universitetspedagogik, mats.cullhed@uu.se. Den har sedan uppdaterats i flera omgångar. En referensgrupp har bidragit med textavsnitt, förslag, kommentarer och korrigeringar. I referensgruppen har från universitetet ingått Beáta Megyesi, Christian Sköld, Cilla Häggkvist, David J.T. Sumpter, Emma Lundkvist, Heléne Andersson, Sonja Bjelobaba, Thomas Nygren, Ulrika Svalfors och Åsa Kettis. Anton Sánchez Sulejmani, ordförande i Uppsala studentkår, har deltagit som studentrepresentant. Översättning till engelska av Luke Halls.