Förbättrade spraytorkade formuleringar av inhalerade läkemedel

Göran Frenning

Att ge vetenskaplig kunskap om aspekter av spraytorkade formuleringar av inhalerade läkemedel för utveckling av förbättrade spraytorkade formuleringar.

• Finansiär: Vinnova

Forskare: Mayura Talwelkar Shimpi, postdoktor
Ansvarig forskare: Professor Göran Frenning, institutionen för farmaceutisk biovetenskap, Uppsala universitet

Vetenskapligt och industriellt sammanhang. Spraytorkning är en flexibel enstegs-teknik för beredning av mikronstora partiklar lämpliga för inandning. Med lämpliga bearbetningsparametrar och hjälpämnen är spraytorkning skonsamt nog för att bevara den biologiska aktiviteten hos peptider, oligonukleotider och andra biologiska ämnen. Spraytorkade partiklar kan användas i bärarfria formuleringar, vilket kan möjliggöra att högre doser av aktiva farmaceutiska ingredienser (API) kan tillföras lungan.

Syfte. Vårt övergripande syfte är att ge solid vetenskaplig kunskap om aspekter av spraytorkade formuleringar av inhalerade läkemedel som på sikt ska möjliggöra utveckling av förbättrade spraytorkade formuleringar. I fokus är att undersöka potentialen hos "nya" hjälpämnen för att uppnå fysiokemisk stabilitet för en mångfald API-modaliteter, inklusive små molekyler och stora biologiska molekyler.

Projektledare: Mayura Talwelkar Shimpi, Göran Frenning