Mikrostruktur-egenskaps relationer hos agglomerat tillverkade genom torrgranulering

Maryam Tofiq

Att utveckla en plattform för formuleringsteknik för ändamålsenlig design av tillverkningsegenskaper för torrgranulerade partiklar.

• Finansiär: Vinnova

Beskrivning

Forskare: Maryam Tofiq, doktorand
Ansvarig forskare: Professor Göran Alderborn, institutionen för farmaceutisk biovetenskap, Uppsala universitet

Vetenskapligt och industriellt sammanhang. Agglomerat av olika typer används ofta i fast formulering, inklusive tabletter och inhalatorer för torrpulver. På senare tid har intresset för att använda torra teknologier för bildande av agglomerat ökat avsevärt, till exempel för användning vid kontinuerlig tillverkning. Tillverkningsegenskaperna för agglomerat beror av deras mikrostruktur och sammansättning.

Maryam Tofiq forskning

Syfte. Syftet med projektet är att studera sambandet mellan mikrostruktur och de mekaniska och funktionella egenskaperna hos agglomerat som formas av torr granulering samt att studera kompositionens effekt på sådana mikrostruktur-egenskaps relationer med särskilt fokus på agglomeratplasticitet. Vårt mål inkluderar även att utveckla ett förfarande för bedömning av mekaniska egenskaper hos agglomerat.

Resultat. En plattform för formuleringsteknik för ändamålsenlig design av tillverkningsegenskaper för torrgranulerade partiklar.

Projektledare: Maryam Tofiq, Göran Alderborn