Om institutionen för moderna språk

Institutionen för moderna språk är en av fyra institutioner inom den språkvetenskapliga fakulteten vid Uppsala universitet.

Vid institutionen för moderna språk undervisar och forskar vi inom 16 språk: albanska, bulgariska, estniska, finska, franska, italienska, katalanska, polska, ryska, samiska, serbiska/kroatiska/bosniska, spanska, tyska och ungerska. I de flesta språken undervisar och forskar vi inom både språkvetenskap, litteraturvetenskap och kulturstudier.

Varje år läser omkring 1 600 studenter någon av våra drygt 150 kurser. Flera av våra språk undervisas helt eller delvis som nätbaserade distanskurser. Vi erbjuder också tre masterprogram och ansvarar för delkurser i ett masterprogram som ges på Institutet för Rysslands- och Eurasienstudier. Institutionens språk kan även läsas inom program på grundnivå: på språkvetarprogrammet, på ämneslärarprogrammet och på ekonomie kandidatprogrammet.

Gemensamt för våra utbildningar är kombinationen av praktisk användning och teoretiska perspektiv. Våra studenter får närma sig språk och litteraturer med ett akademiskt förhållningssätt. På våra seminarier och föreläsningar får studenterna bland annat undersöka vad språk och litteratur kan vara, hur de används, byggs upp och förändras. Dessutom får man som student på institutionen kunskap i de olika språkområdenas kulturhistoria, idéhistoria med mera, och ett sammanhang att relatera sina nya kunskaper till.

Vid institutionen arbetar drygt 60 personer: lärare, forskare, doktorander och administrativ personal. Utöver den språkliga kompetensen har våra medarbetare bred och djup kunskap om bland annat kultur, politik och samhälle i sina respektive språkområden. Många har också modersmålskompetens.

Institutionen för moderna språk är en relativt ung institution - grundad så sent som 2004, när fyra institutioner slogs samman till en - men dess rötter går betydligt längre tillbaka i tiden. Redan på 1600-talet undervisades det i flera av våra språk vid Uppsala universitet, och under 1800-talet kom även det akademiska studiet av ett antal språk igång. Här finns en historik över finsk-ugriska språk, en historik över romanska språk, en historik över slaviska språk och en historik över tyska vid Uppsala universitet.

Ledning och styrelse

• Prefekt: Frank Thomas Grub.
  • Biträdande och ställföreträdande prefekt: Maria Thomasfolk.
  • Institutionen har en ledningsgrupp som består av prefekt, biträdande och ställföreträdande prefekt, HR-generalist, ekonom samt de båda studierektorerna.
  • Institutionen har en instutionsstyrelse som består av representanter för medarbetarna. Här finns information om institutionsstyrelsen.

Lediga jobb

Vid institutionen för moderna språk ges du möjlighet att utvecklas och jobba med de främsta experterna inom området. Under Lediga jobb finner du vilka tjänster som är utlysta vid institutionen.

Lika villkor

Vi arbetar för lika villkor för studenter, anställda och alla som kommer i kontakt med institutionen.

Här finns information om vårt likavillkorsombud och vår arbetsmiljö- och likavillkorsgrupp