Inloggning och konton

Här hittar du information om ditt användarkonto på Uppsala universitet och hur du når universitetets webbtjänster via gemensam webbinloggning. Du hittar även information om behörighetshantering via tjänsten Appacc och hur du kan använda multifaktorautentisering för ett utökat skydd när du loggar in i vissa tjänster.

Ett användarkonto är en identitet som består av användarnamn och lösenord och ger behörighet till universitetets olika tjänster. Som verksam vid Uppsala universitet kan du ha en eller flera identiteter/användarkonton, t.ex. en som anställd och en som student.

Nyanställd vid Uppsala universitet?

Aktivera ditt användarkonto på www.uu.se/konto

Mobilskärm med en bild av ett hänglås på skärmen.

Gemensam webbinloggning är en tjänst som används för att skapa ett enkelt och säkert sätt för användare att nå webbtjänster som används vid Uppsala universitet. Principen är att när du har loggat in i en webbtjänst och sedan går till en annan webbtjänst, behöver du inte logga in på nytt.

Vem kan använda tjänsten?

Alla med ett giltigt användarkonto vid Uppsala universitet använder tjänsten. Användaren behöver dock vara behörig för inloggning i tjänsterna som använder tjänsten Gemensam webbinloggning. Bara för att man kan logga in i en webbtjänst betyder inte att man kan logga in i alla webbtjänster som använder tjänsten Gemensam webbinloggning.

Önskas tjänsten Gemensam webbinloggning för din tjänst/produkt?

Tjänsten Gemensam webbinloggning är även tillgänglig för tjänster och produkter som införskaffas av en institution, en forskargrupp eller annan organisation inom universitetet. Om du är intresserad av att använda tjänsten Gemensam webbinloggning för en tjänst/produkt finns en checklista för att påbörja arbetet att läsa här.

Multifaktorautentisering (MFA) ger dig ett utökat skydd vid inloggning. I korthet innebär det att när du loggar in i vissa tjänster eller system vid universitet behöver du utföra en extra åtgärd för att verifiera din identitet.

Allt du behöver veta om Multifaktorautentisering (MFA) finns samlat här

Kom igång med MFA med hjälp av verktyget "Logga in på ett säkert sätt"

Uppsala universitet erbjuder ett par metoder för multifaktorautentisering:

  • Med hjälp av en app i din mobiltelefon. Microsoft Authenticator rekommenderas och fungerar för alla behov inom universitetet.
  • Med hjälp av din webbläsare. Alternativ för den som inte kan använda mobil. Denna mindre säkra lösning ska bara användas när en mobiltelefon inte är tillgänglig.

Observera: Multifaktorautentisering (MFA) fungerar endast för tjänster eller system där lösningen är aktiverad. Metoden kan vara ett krav eller ett alternativ beroende på vilken tjänst det gäller, man kan inte själv välja var inloggningsmetoden ska användas. Är du osäker på om multifaktorautentisering är aktuellt för dina behov, kontakta itsupport@uu.se.

Digital behörighetsansökan (Appacc) är en tjänst där du som medarbetare har möjlighet att ansöka om ny eller utökad behörighet till universitetets administrativa system och tjänster.

Har du ett system som du vill lägga in i Appacc kan du skicka en beställning på detta till itsupport@uu.se.

Processkarta över digital behörighetshantering.Förstora bilden

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin