Laborativa lärosalen

Den laborativa lärosalen är tillgänglig för hela universitetet och kan användas kostnadsfritt vid undervisning och seminarier.

Laborativa lärosalen.

Foto: Giovanni Pineda

I denna miljö kan lärare från olika fakulteter träffas och utbyta idéer och använda it i undervisningen samtidigt som de får stöd av personal med relevant kompetens. Salens teknik och flexibla inredning kan skapa nya undervisningsformer som främjar studentsamarbete och diskussion. I videon här nedanför berättar en lärare och några studenter om att arbeta i den laborativa lärosalen.

Hela lärosalen rymmer ca 70-80 personer. I och med att alla stolar och bord är rull- och ihopfällbara kan man ändra möbleringen under en och samma lektion, t.ex. börja som en vanlig föreläsning och övergå till grupparbeten vid separata gruppbord. Det finns även bärbara mindre whiteboards för vanliga tuschpennor.

Interaktiva skrivtavlor och filmdukar

Salen är utrustad med fyra interaktiva skrivtavlor och fyra stora filmdukar kopplade till åtta separata projektorer. Det finns videokonferensutrustning och möjlighet att låna ut bärbara datorer till studenterna.

Arbete i grupper

Det går att dela in salen i två halvsalar eller i två kvartar och en halvsal så, att flera aktiviteter kan pågå samtidigt. Väggarna består av vanliga whiteboard-ytor och glas.

Förutom den stora salen finns även två separata närliggande grupprum som kan användas av mindre grupper studenter och forskargrupper som behöver nyttja avancerad teknik. Även grupprummen har interaktiva skrivtavlor.

Syftet med den laborativa lärosalen:

  • inspirera till användning av it i undervisningen både på campus och på distans
  • uppmuntra pedagogisk vidareutveckling och förnyelse som främjar studentaktivitet, delaktighet och lärande
  • vara ett led i universitetets strävan efter en breddad pedagogisk kompetens bland lärarna (fortbildning)
  • fungera som en knutpunkt och mötesplats för utbyte av erfarenheter, idéer och kunskap om innovativ pedagogik, it i undervisningen och tekniska lösningar som kompletterar befintliga pedagogiska metoder och verktyg.
  • fylla funktionen av ett drivhus som testar, implementerar och introducerar ny teknik, nya programvaror osv. som sedan kan få spridning ut till institutionerna

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin