Partikeldynamik och flerskalig modellering av adhesiva blandningar för inhalationspulver (slutfört projekt)

Sohan Sarangi

Att öka vår kunskap om adhesiva blandningar vid normal hantering och tillförsel samt generiska aspekter på pulverflöde.

• Finansiär: Vinnova

Forskare: Sohan Sarangi, doktorand
Ansvarig forskare: Professor Göran Frenning, institutionen för farmaceutisk biovetenskap, Uppsala universitet

Vetenskapligt och industriellt sammanhang. Adhesiva blandningar i vilka mikroniserade partiklar är bundna till betydligt större bärarpartiklar utnyttjas ofta för att övervinna den kohesivitet som hör samman med den lilla partikelstorlek som krävs för pulmonär läkemedelstillförsel. Formulering och hantering av adhesiva blandningar är ett relativt outforskat område av både vetenskaplig och industriell relevans.

Syfte. Projektets syfte är att studera interaktionen mellan, och de effektiva mekaniska egenskaperna hos läkemedels- och bärarpartiklarna liksom deras aggregat. Studierna kommer att utföras med en partikelbaserad modelleringsmetod som även kommer att valideras med experiment.

Resultat. Forskningen förväntas ge betydande bidrag till vår kunskap om adhesiva blandningar vid normal hantering och tillförsel. Arbetet kommer också att adressera generiska aspekter på pulverflöde, och att sammankoppla dessa med experiment skulle tillföra fördjupad vetenskaplig kunskap.

Projektledare: Göran Frenning