Undersökning av mikrostrukturen i det adhesiva lagret hos adhesiva blandningar med hjälp av lågvinkelröntgenspridning (slutfört projekt)

Ann-Sofie Persson

Att öka vår kunskap om hur packningsstrukturen hos det adhesiva lagret i en adhesiv blandning för pulmonärt bruk påverkar dispergerbarheten av läkemedelspartiklar vid inhalation.

• Finansiär: Vinnova

Beskrivning

Forskare: Ann-Sofie Persson, forskare
Ansvarig forskare: Professor Göran Alderborn, institutionen för farmaceutisk biovetenskap, Uppsala universitet

Vetenskapligt och industriellt sammanhang. Lågvinkelröntgenspridning är en teknik vars kapacitet vid studier av farmaceutiska pulvermaterial ännu inte är helt kartlagd. Inom ramarna för projektet ska tester utföras i syfte att bland annat avgöra huruvida den är tillämpbar för mätning av interpartikulära porer i pulverbäddar.

Syfte. Projektet är uppdelat i flera delmål med frågor om lågvinkelröntgenspridning kan användas för:

• Att studera porositet (mikrostruktur) hos pulver.
  • Att studera storlek och form hos interpartikulära porer i en pulverbädd.
  • Att studera mikrostruktur hos adhesiva lager i en adhesiv blandning.

Resultat. Ökad kunskap om hur packningsstrukturen hos det adhesiva lagret i en adhesiv blandning för pulmonärt bruk påverkar dispergerbarheten av läkemedelspartiklar vid inhalation.

Projektledare: Ann-Sofie Persson, Göran Alderborn