Utveckling av ett nytt system för kontrollerad frisättning i lunga (slutfört projekt)

Irès van der Zwaan

Att utveckla nya system för läkemedelstillförsel till lungorna med kontrollerad frisättning.

• Finansiär: Vinnova

Beskrivning

Forskare: Irès van der Zwaan, doktorand
Ansvarig forskare: Professor Göran Frenning, institutionen för farmaceutisk biovetenskap, Uppsala universitet

Vetenskapligt och industriellt sammanhang. Formuleringar för kontrollerad frisättning i lungan kan möjliggöra nya behandlingsmöjligheter som utnyttjar administrering via inhalation. Området står dock inför utmaningar och det finns idag inga formuleringar med kontrollerad frisättning tillgängliga på marknaden. Avsaknaden av sådana system begränsar utvecklingen av nya behandlingar som nyttjar pulmonär läkemedelstillförsel.

Irès van der Zwaan forskning

Syfte. Projektets syfte är att skapa nya system för kontrollerad frisättning i lungan genom att kartlägga och utvärdera upplösningen av olika lovande alternativ för kontrollerad frisättning liksom nya system. Olika metoder kommer att användas för utvärdering av befintliga och nya system för läkemedelstillförsel, såsom frisättning av inhalationspulver med hjälp av en modifierad Andersen-kaskadimpaktor och upplösning i ett Transwell-system, upplösningsinstrument av typen μDiss samt bestämning av enskilda partiklars upplösning.

Resultat. Nya system för läkemedelstillförsel till lungorna med kontrollerad frisättning.

Medarbetare: Göran Frenning