EUs regelgivning som respons på kriser

• Finansiär: Interna medel

Beskrivning

Detta projekt bygger vidare på vår tidigare forskning om EU:s regelgivning efter finanskrisen och ett internationellt samt mångvetenskapligt samarbete. Nu studerar vi EU:s svar på pandemikrisen och fokuserar på förändringar som utformas för att ha permanent effekt efter krisen (resiliens). Mer specifikt undrar vi om samma förändringsmönster växer fram och varför. I den utsträckning samma mönster faktiskt växer fram kommer vi att analysera vilka konsekvenser det har för maktbalansen mellan EU och medlemsstaterna men också inom EUs egen organisation; mellan dess institutioner och organ. Vår grundidé är att det finns lärdomar från finanskrisen som kan hjälp oss förstå många av de rättsliga och politiska utmaningar som uppkommer genom pandemikrisen. Detta har en betydelse som sträcker sig bortanför den pågående krisen. Vi tror att vår forskning kan öka den allmänna förståelsen om vilken påverkan kriser haft och kan ha över utvecklingen inom EU; på både kort och lång sikt. Därför ska vi även försöka förstå om det skulle kunna vara så att vissa kriser kan ha en utlösande eller förstärkande effekt på europeisk integration och om det till och med skulle kunna vara så att EU med tiden byggt upp en egen förmåga att hantera sådana kriser.

Projektledare: Carl Fredrik Bergström
Medarbetare: Adrienne Héritier, Paul Weismann