Undervisning och laboration i kök och laborationssal

Undervisningskök på Institutionen för kostvetenskap som visar en arbetsyta med tre spisar och en roll-up med information om livsmedelshygien

Fotograf Angela Abbas

Klädsel

I kök och forskningskök ska studenter använda lämpliga skyddskläder. I köken är det kockkläder (skjorta och förkläde), kockmössa och inneskor (halkfri sula, täckande ovansida och en bakkappa som håller foten på plats) som gäller. Kökskläderna är till för att skydda livsmedlen och därför ska förklädet alltid tas av innan exempelvis toalettbesök. Vid laborationer i mikrobiologi är det obligatoriskt med en vit skyddsrock. För mer information om laborationer i mikrobiologi, se avsnittet "Instruktioner för arbete i mikrobiologiskt laboratorium" längre ner på denna sida.

Kockklädseln ska tvättas om den blir smutsig och studenten ansvarar själv för tvätt under kursen. Mellan laborationstillfällena ska labbrocken och kockkläderna förvaras i klädskåp i omklädningsrummen som finns i A:0. Hänglås till skåpet får studenten ordna med själv. Klädskåpet ska tömmas vid terminens slut. Det är inte tillåtet att ta med ytterkläder, väskor eller egen mat in i kök/laborationssal.

Kockkläder och vita skyddsrockar finns för utlåning till studenter på kurserna Kostvetenskap B, Mat, marknad och ledarskap I samt Sensorik och produktutveckling. Borttappade/ej återlämnade lånade kläder får studenten betala för.

Hygien och livsmedelssäkerhet

Händerna ska tvättas regelbundet och noggrant enligt anvisningar. Vid sår på händerna ska vattentåligt plåster och handskar användas. Handskar ersätter dock inte handtvätt och ska bytas lika regelbundet och i samma situationer som händerna tvättas. Handskar ska bara bäras vid behov. Smycken på händer och handleder såsom ringar, armband och klockor ska tas av innan laborationer. Ringar som inte går att ta av måste täckas med handskar. Håret ska vara uppsatt.

Ordning och säkerhet

Samtliga studenter ansvarar för städning av kök, diskrum och matsal samt rengöring av de köksmaskiner som har använts. All utrustning ska ställas tillbaka på sin plats och disktrasor och handdukar ska läggas i tvättkorgen. Vid varje kökstillfälle utses två köksansvariga (studenter) som har extra ansvar att se till att regler för klädsel, hygien och ordning efterföljs. Köksansvariga ansvarar också för att ta ner vagnen med sopor och återvinning till soprummet vid C1:0 och tömma den. Komposten läggs i bruna soptunnor utanför ingång C1:1.

Huvudströmbrytare till spisar och eluttag finns innanför köksdörren och den ska slås av innan köket lämnas. Brandfiltar finns i köket och brandsläckare finns i korridoren.

Beställning av livsmedel

Beställningar i samband med laborationer där studenter instrueras att beställa livsmedel ska vara kursansvarig lärare tillhanda senast fyra hela arbetsdagar innan leveransen skall vara på plats, om inte andra instruktioner angivits. Den som inte lämnar sin beställning i tid får själv införskaffa sina varor och därmed också stå för kostnaden.

Instruktioner för arbete i mikrobiologiskt laboratorium

• Använd alltid vit skyddsrock (100% bomull). Direkt efter de avslutade delmomentet i livsmedelsmikrobiologi (efter fjärde och sista laborationen) ska den lämnas in för vittvätt (≥90°C).
  • När du vistas i laboratoriet får du inte äta eller dricka något. Det är inte heller tillåtet att röka eller snusa. Överhuvudtaget ska man undvika kontakt med munnen, t.ex. slicka på etiketter eller att riva av tejp med tänderna.
  • Tvätta alltid händerna före och efter laboratoriearbetet. Ta av smycken och armbandsur innan arbetets början.
  • Rengör din arbetsbänk med 70 % etanol både före och efter arbetet. Vidrör aldrig bakteriekulturer med händerna. Betrakta alla begagnade petriskålar, rör med bakterier etcetera som patogena och därigenom ”smittspridande”. Kasta dessa prylar i riskavfallskartongen.
  • Använd engångshandskar vid behov.
  • Kasta alla preparat i burken för riskavfall på din bänk (märkt ”Använda spetsar”).
  • Krossat glas läggs i riskavfall för glas (vit plasthink).
  • Arbeta snyggt vid mikroskoperingen. Torka eventuellt av objektbord och rattar för grov- respektive fininställning med 70% etanol efteråt.
  • Vid brand: sätt dig in i hur du ska agera. Brandsläckare och brandfilt finns placerat i varje korridor. Förvissa dig om att du vet hur brandsläckaren fungerar - spruta aldrig på människa!
  • Innan du går hem för dagen, kontrollera att vattenbad, gaslågor, omrörare och vattenkranar är avstängda. Tvätta och torka händerna noggrant. Använd varmt vatten, tvål, eventuellt sprit och engångspapper.