Att förebygga och bekämpa hedersrelaterat våld och förtryck mot personer med funktionsnedsättning

• Period: 2024-01-15 – 2024-12-15
  • Finansiär: Myndigheten för delaktighet

Beskrivning

Hedersrelaterat våld och förtryck betraktas såsom ett globalt folkhälsoproblem och är uppmärksammat av flera världshälsoorganisationer. FN:s befolkningsfond UNFPA uppskattade att omkring 5000 flickor och kvinnor mördas varje år till följd av hedersvåld.

En grupp som uppmärksammas alltmer inom svensk socialtjänst är barn och unga vuxna som lever under hotet av att utsättas för hedersrelaterat våld och förtryck (HRV). Att växa upp och fostras i en hederskultur är en stor påverkansfaktor på en individs möjligheter att självständigt och på lika villkor skapa sig ett eget liv. HRV som i detta projekt följer regeringens definition, bygger på starka patriarkala och heteronormativa föreställningar, där specifika uttryck avseende kontrollen av flickors och kvinnors sexualitet är central och starkt knuten till kollektivet. Familjens rykte och anseende ses som avhängigt flickors och kvinnors faktiska eller påstådda oskuld och kyskhet. Unga våldsutsatta beskriver att livet präglas av kontroll och begränsningar, där sexualitet och förälskelse innan äktenskapet kan få svåra konsekvenser.

Projektets övergripande syfte är:

I: Att undersöka yrkesprofessionellas erfarenheter av arbetet med personer med funktionsnedsättning som har erfarenheter av att leva i en hederskontext.

II: Att undersöka hur barn och vuxna med funktionsnedsättning med erfarenheter av att leva i en hederskontextuell miljö, redogör för utsatthet samt erfarenheter av stöd- och hjälpinsatser från samhället.

Upprinnelsen till projektet är ett Regeringsuppdrag till Myndigheten för Delaktighet (MFD) att genomföra en fördjupad kartläggning av hedersrelaterat våld och förtryck mot personer med

Funktionsnedsättning. Målet är att genom intervjuer fånga erfarenheter från både yrkesverksamma som i sitt arbete kommer i kontakt med målgruppen och personer med funktionsnedsättning som har erfarenheter av en hederskontext. Cirka 40 intervjuer genomförs med professionella; socialsekreterare, LSS handläggare samt

personal inom HVB verksamheter, skyddade boenden, dagliga verksamheter samt LSS boenden och cirka 10 intervjuer genomförs med personer som tillhör målgruppen. Intervjuerna analyseras dels med kvalitativ innehållsanalys för att upptäcka mönster och utveckla teman, dels med tematisk analys för att få en fördjupad inblick i målgruppens erfarenheter och behov av stöd. Med utgångspunkt från resultatet kan arbetssätt och metoder för att förebygga, upptäcka och utreda samt ge adekvat stöd till dem som utsätts för hedersrelaterat våld och förtryck utvecklas.

Projektledare: Siv-Britt Björktomta, Helén Olsson, institutionen för hälsovetenskaper, Mittuniversitetet