Utvärdering av metod för föräldraskapsstöd

Parenting Young Children (PYC) - i hemmiljö för föräldrar med kognitiva svårigheter där det finns risk för försummelse

• Period: 2020-01-01 – 2025-12-31
  • Budget: 5 900 000 kr
  • Finansiär: Forte

Beskrivning

Parenting Young Children (PYC) är ett föräldrastödsprogram som syftar till att erbjuda föräldrar med kognitiva svårigheter ett anpassat föräldraskapsstöd. PYC stödjer inlärning och utveckling av föräldraförmågan genom ett konkret, individuellt och hembaserat föräldraskapsstöd. PYC syftar till är att stärka föräldrars samspel med och omvårdnad om sitt barn.

Forte beviljade medel (5,9 miljoner) till en utvärdering av PYC och både kvantitativ och kvalitativ datainsamling sker inom ramen för projektet. Projektet pågår 2025 ut. Inom ramen för forskningsprojektet studeras följande:

• Kvantitativ utvärdering av PYC’s effekt på föräldraförmåga och barns mående
  • Kvalitativ utvärdering av föräldrarnas erfarenhet av PYC genom intervjuer med föräldrar som fått föräldraskapsstödet
  • Kvalitativ utvärdering av barnens perspektiv på sin familjesituation genom barnintervjuer

Forskargruppen består av forskare från olika lärosäten i Sverige med erfarenhet av målgruppen såväl i kliniskt arbete som i forskningssammanhang. Örebro universitet är forskningshuvudman och professor Thomas Strandberg är projektledare.

Projektledare: Thomas Strandberg, Örebro universitet
Medarbetare: Tommie Forslund, SUF kunskapscenter och Stockholms universitet, Marie Holmefur, Örebro universitet, Birgitta Wennberg, Linköpings universitet, Eva Randell, Uppsala universitet