Matchning i praktiken

Om konsten att hitta rätt hem till rätt barn vid familjehemsplacering

  • Period: 2021-01-01 – 2024-12-31
  • Finansiär: Forte

Beskrivning

Projektbeskrivning: Begreppet matchning står för den process då ett familjehem väljs ut för att passa ett individuellt barn vid placering i samhällsvård. Matchning har betydelse för samhällsvårdens kvalitet, då familjehemsföräldrarna behöver ha de resurser som krävs för att möta barnets behov. En misslyckad matchning kan medföra negativa konsekvenser för barnet, bland annat i form av så kallade ”sammanbrott”, med byte av omvårdnadspersoner. Det saknas empiriska studier om matchning av familjehem i en svensk kontext, studier som kan ge kunskap om vilka problem som uppstår och hur de kan hanteras. Ett dilemma är t.ex. att kommunerna har svårt att rekrytera familjehem.

Syftet med studien är att undersöka socialtjänstens praktik vid den matchning som görs mellan barn och familjehemsföräldrar för att säkerställa att placerade barn får god vård. Studien förväntas bidra med kunskap om relevanta faktorer som socialtjänsten behöver beakta. Följande frågeställningar är i fokus:

  • Hur kommer föreställningar om en lämplig matchning för att möta barns behov till uttryck i det sociala arbetets praktik?
  • Vilken kunskap och vilka teoretiska antaganden bygger de professionella sina bedömningar på vid matchning mellan barn och familjehemsföräldrar?
  • Hur och när involveras barnen under matchningsprocessen enligt de professionella?
  • Vilka faktorer framstår som mest betydelsefulla att ta hänsyn till vid matchning för placeringars stabilitet?

Studien har i huvudsak en kvalitativ ansats och genomförs dels med aktstudier och dels med intervjuer med professionella. Såväl handläggare inom socialtjänsten som personal inom privata konsultföretag intervjuas om sitt arbete med matchning. Undersökningen genomförs i flera olika kommuner med geografisk spridning. Granskning av akter kan synliggöra de professionellas föreställningar och den kunskap de bygger sina bedömningar på. I intervjuer får de professionella reflektera över vilka faktorer de upplever som viktigast vid matchning och vad som försvårar.

Projektledare: Docent Ann-Sofie Bergman
Medarbetare: Docent Kristina Engwall och Docent Miia Bask, Docent Ulrika Järkestig Berggren, (Linnéuniversitetet), Professor Maria Eriksson, (Ersta Sköndal Bräcke högskola)

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin