Litteratur om akademiskt skrivande

Här listas flera tips på litteratur om skrivarhandledning samt information om webbplatsen Skrivarguiden, som utvecklats av biblioteken och skrivverkstäderna på Blekinge Tekniska Högskola, Högskolan Kristianstad, Linnéuniversitetet och Umeå universitet.

Böcker i bokhylla

Booth, Wayne C., Colomb, Gregory G., Williams, Joseph M., Bizup, Joseph & Fitzgerald, William T., 2019: Forskning och skrivande. Konsten att skriva enkelt och effektivt. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur.
En bok för alla som står inför uppgiften att skriva en uppsats, en rapport eller ett större vetenskapligt arbete. I boken beskrivs hur man formulerar en intressant och relevant frågeställning, hur man söker och hanterar källor (digitala som analoga), samt hur man formulerar stöd för sina åsikter och slutsatser.

Björk, Lennart A. & Räisänen, Christine, 2003: Academic writing. A university writing course. 3 uppl. Lund: Studentlitteratur.
En guidning i processinriktat skrivande i de texttyper och genrer som är vanligast på universitetet. Riktad till studenter men kan med fördel också läsas av lärare och handledare.

Løkensgard Hoel, Torlaug, 2010: Skriva på universitet och högskolor. En bok för lärare och studenter. Lund: Studentlitteratur.
Presenterar forskning, konkreta tips för skrivprocessen, skrivkompetens, textkulturer, skrivteknik, feedback och skrivblockeringar för handledare, lärare och studenter.

Pelger, Susanne & Santesson, Sara, 2012: Retorik för naturvetare. Skrivande som fördjupar lärandet. Lund: Studentlitteratur.
​Om integrering av skrivträning i naturvetenskaplig utbildning; populärvetenskapligt skrivande, konkreta skrivuppgifter, råd om textrespons och responsgrupper.

Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter, 2018: Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber.
​Omfattande handbok för både lärare och studenter, framför allt studenter som skriver på kandidat- och magisternivå. Kan användas som uppslagsbok.

Hellman, Josefin & Thorsten, Anja, 2021: Plagiera eller referera vetenskapligt? En studie om vad studenter behöver lära sig för att bli bättre på referathantering. I: Högre utbildning, vol. 11, nr 1, S. 41-45.
DOI: https://doi.org/10.23865/hu.v11.2730

Ivanič, Roz, 2004: Discourses of writing and learning to write. I: Language and Education, vol. 18, nr 3. S. 220–245.
DOI: https://doi.org/10.1080/09500780408666877

Lea, Mary R. & Street, Brian V., 1998: Student writing in higher education: An academic literacies approach. I: Studies in Higher Education, vol. 23, issue 2. S. 157–172.
DOI: https://doi.org/10.1080/03075079812331380364

Strand, Hans, 2013: Vetenskaplighet och anställningsbarhet – Om hur den akademiska skrivundervisningens paradox kan hanteras. I: Sakprosa, vol. 5, nr 2. S. 1–18.
DOI: https://doi.org/10.5617/sakprosa.434

Høien, Torleiv & Lundberg, Ingvar, 2013: Dyslexi från teori till praktik. 2 uppl. Stockholm: Natur & Kultur.
Ger en djupare förståelse för vad dyslexi är och presenterar pedagogiska åtgärder som underlättar för dyslektiker.

Ingvar, Martin, 2008: En liten bok om dyslexi. Stockholm: Natur & Kultur.
Förklarar på ett lättförståeligt sätt vad dyslexi är och hur personer med dyslexi bör arbeta med sitt funktionshinder.

Skrivguiden är en webbplats som ger studenter stöd i deras akademiska skrivande och tar upp bl.a. skrivprocessen, referenshantering och plagiat. Skrivguiden har utvecklats av biblioteken och skrivverkstäderna på Blekinge Tekniska Högskola, Högskolan Kristianstad, Linnéuniversitetet och Umeå universitet.

Till Skrivguiden finns lärarhandledningen Stöd dina studenters skrivutveckling, som kan laddas ner som pdf. Syftet med lärarhandledningen är att ge lärare verktyg till att arbeta mer strategiskt och förebyggande med studenters skrivande. Till varje avsnitt följer också konkreta exempel och övningar.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin