Responsgrupper

En responsgrupp har som uppgift att ge återkoppling på en text (eller flera texter) skriven av en eller flera av medlemmarna i gruppen. Genom att använda responsgrupper i sin undervisning kan man hjälpa studenter att utvecklas både som skribenter och läsare. Den kamratrespons som ges kan studenterna använda för att revidera sina texter.

studenter med lärare vid dator

Studenter som deltar i responsgrupper kan få hjälp med att:

  • Ta steget från att skriva med sig själva eller läraren som tänkt mottagare till att skriva för en bredare läsekrets.
  • Utveckla sitt kritiska tänkande eftersom de uppmuntras att reflektera över och utvärdera texter de läser.
  • Utveckla sina skrivfärdigheter eftersom de får möjlighet att lära sig av goda exempel från sina studiekamrater och eftersom de övar på att ge egen respons på ett klart och tydligt sätt.
  • Utveckla förmågan att ge och ta konstruktiv kritik.
  • Bli medvetna om betygskriterier för uppgiften.

För att lyckas med responsgruppsarbete krävs noggrann planering både vad gäller tidpunkt, innehåll och syfte. Att ge kamratrespons är en förmåga man behöver träna på. Det betyder att det behövs tydliga instruktioner och riktlinjer för att arbetet ska fungera bra.

Ett vanligt misstag är att utgå ifrån att studenterna redan vet hur de ska ge respons på en annan students arbete och att det räcker att säga att de ska ge respons på varandras texter.

  • Fundera på vid vilken tidpunkt under skrivprocessen som respons kan vara till störst nytta för studenterna.
  • Responsgrupper fungerar ofta bäst om medlemmarna träffas och diskuterar texterna som ett komplement till skriftliga kommentarer. Skriftliga kommentarer kan ibland uppfattas som hårdare än muntliga, under ett möte finns det möjlighet för att ställa frågor och göra förtydliganden.
  • Informera studenterna i förväg om vilket syfte kamratresponsen ska ha. Oavsett vilket stadium texten befinner sig i bör diskussionen i en responsgrupp främst handla om övergripande aspekter av texten, som syfte, disposition och logiska resonemang, snarare än stavning och grammatik.
  • För att öva på att ge konstruktiv respons kan studenterna få diskutera en text skriven av någon annan än studenterna i gruppen, till exempel en artikel eller en studenttext skriven under tidigare terminer. Det möjliggör för studenterna att öva på respons utan att det direkt påverkar någon av deltagarna och de lär sig vad som kan vara viktigt att ta upp.
  • Låt studenter lämna in en kort reflektion om hur de har använt den respons de fått samtidigt som de lämnar in sin reviderade text.

Textinnehåll

  • Framgår det tydligt vad huvudfokus i texten är?
  • Vilken del i texten väcker störst intresse?
  • Är det tydligt vilken typ av text det är? Är det en argumenterande text (d.v.s. försöker den övertyga läsaren om något)? Är det en diskuterande text (d.v.s. presenterar den olika perspektiv och idéer kring ett ämne)? Är det en beskrivande text? Är det kanske en kombination?
  • Är allt som tas upp i texten relevant?
  • Finns det något som du tycker fattas i texten?
  • Finns det avsnitt i texten som är förvirrande?
  • Finns det tillräckligt med exempel i texten?

Disposition

  • Talar inledningen tydligt om vad textens syfte är?
  • Speglar inledningen innehållet i resten av texten?
  • Får inledningen dig att vilja läsa vidare?
  • Innehåller varje stycke ett resonemang (och inte flera)?
  • Presenteras olika idéer och resonemang i en logisk ordningsföljd?
  • Är styckena placerade i en logisk ordningsföljd?
  • Finns det en sammanfattning i slutet av texten som summerar de viktigaste punkterna som tagits upp?

Refererenshantering

  • Har andrahandskällor använts på relevanta ställen i texten?
  • Är källhänvisningarna tydliga och korrekta?
  • Är det tydligt när det är skribentens egna idéer som presenteras och när det är andras? Ge exempel i texten på källhänvisningar som fungerar på ett bra sätt och när källhänvisningarna kan förbättras.
  • Finns det ställen i texten där det saknas källhänvisning? Förklara varför det behövs en källhänvisning där.
  • Är referenslistan korrekt?

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin