Civilingenjörsstudent får prestigefylld plats i IVA:s studentråd

Reuben Vas, civilingenjörsstudent vid Uppsala universitet, har utsetts till Uppsala universitets representant i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens studentråd.

Reuben Vas

Reuben Vas studerar andra året på civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi vid Uppsala universitet. Efter en tuff urvalsprocess valdes han in i Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVA) studentråd.

– Det är verkligen superroligt att jag har blivit invald i IVA:s studentråd. Samtidigt som det är en stor ära att få representera Uppsala universitet på denna betydande nivå ser jag det också som en unik möjlighet att själv få ta del av, lära från och inspireras av det stora nätverk av extraordinära bransch-aktiva människor som IVA och studentrådet faktiskt består av.

Reuben har jobbat som konsult inom mjukvaruutveckling. Vid sidan av studierna jobbar han med ett projekt inom STUNS – Stiftelsen för samverkan mellan universiteten i Uppsala, näringsliv och samhälle – där de undersöker digitalisering bland olika life science-företag i syfte att främja företagen och underbygga utvecklingen av sektorn.

– Frågor jag brinner särskilt extra för är digitalisering, jämlikhet och studenters väg in i arbetslivet, speciellt kopplat till civilingenjörsyrkena. Jag hoppas att min medverkan i studentrådet kommer gynna både Uppsala universitet, oss studenter och samhället!

Om Studentrådet

IVA har till uppgift att främja tekniska och ekonomiska vetenskaper och näringslivets utveckling. IVA:s studentråd bidrar aktivt med att lyfta frågor och väcka engagemang inom ramen för IVA:s verksamhetsområden. Områdena som bland annat berörs är digitalisering, högre utbildning och forskning, innovation, klimat och miljö, näringsliv, samhällsbyggnad samt utbildning och lärande.

Studentrådet välkomnar engagerade ingenjörs- och ekonomistudenter från Sveriges universitet och högskolor med ingenjörs- eller ekonomiutbildningar samt studenter från Sveriges lantbruksuniversitet och handelshögskolorna i Stockholm och Göteborg.

Mandatperioden i studentrådet är två år.

Mer om Studentrådet.