Antagning och registrering
Har du blivit antagen vid Uppsala universitet är du säkert ivrig att komma igång med dina studier. Men börja med det viktigaste: registrera dig på de kurser och program som du ska läsa. Annars kan du förlora din studieplats.
Som ny student ska du börja med att aktivera ditt studentkonto. Därefter ska du registrera dig på din kurs.
1. Aktivera ditt studentkonto
Är du ny student ska du, för att kunna registrera dig på din utbildning, först aktivera ditt studentkonto.
2. Registrera dig
För att du ska kunna påbörja dina studier måste du registrera dig på din kurs. Om du missar att registrera dig riskerar du att förlora din studieplats.
Skaffa Zoom-konto
Koppla ditt Zoom-konto till universitetet för att den digitala undervisningen ska fungera bra.

Skaffa campuskort
Campuskortet är ett personligt kort för tillträde till lokaler, utskrifter, bibliotekslån, med mera.

Ny student?
Välkommen till Uppsala universitet! Läs om allt du behöver för att komma igång med dina studier.

Om du vill lämna återbud
Om du har tackat ja till din plats men inte längre är intresserad av den, är det viktigt att du lämnar återbud.
- Om du vill lämna återbud men ännu inte har registrerat dig, ska du göra det på antagning.se.
- Om du redan har registrerat dig, ska du istället kontakta institutionen som ger kursen.
Anstånd – att skjuta fram studiestarten
Om du blivit antagen men inte kommer att kunna börja kan du ansöka om anstånd med studiestarten. Det betyder att du ansöker om att få börja på utbildningen en annan termin.
Om anmälan
Läser du fristående kurs anmäler du dig för varje termin via antagning.se. Även som programstudent ska du i många fall anmäla dig till nästa termins kurser.
Studieregistret Ladok
Ladok är universitetets studieregister med uppgifter om alla studerande. I Ladok kan du bland annat registrera dig på kurser, anmäla dig till tentamen, ändra dina kontaktuppgifter, beställa studieintyg och ansöka om examensbevis.