Resestipendier

Resestipendier kan sökas för utlandsstudier, studie- och forskningsresor som sker samma termin som du söker stipendiet eller någon av de två därpå följande terminerna.

Resestipendier kan inte sökas för resa som avslutats före sista ansökningsdag.

Vad ska bifogas till ansökan?

• Resplan: Resplanen ska innehålla syfte med resan, tidsperioder för vistelsen samt planerat innehåll.
  • Kostnadsberäkning: Kostnadsberäkningen ska innehålla totalbeloppet du söker samt dina olika utgiftsposter med angivna belopp. Exempel på utgiftsposter är levnadsomkostnader (inklusive tidsperiod), materialkostnader, driftkostnader, resor och logi. Du kan inte tilldelas ett större belopp än du ansökt om.
  • För forskare och doktorander: Om du söker resestipendier som forskare kan du även behöva bifoga andra typer av bilagor till exempel en projektbeskrivning.

Stipendiet ska utnyttjas inom innehavstiden

Du som tilldelats ett resestipendium ska utnyttja det inom angiven innehavstid. Om du inte kan utnyttja ditt stipendium inom angiven tid behöver du kontakta oss på stipendier@uu.se innan din innehavstid gått ut så vi kan utreda om det finns någon möjlighet till omdisponering.