Om stipendier för studenter på grundnivå och avancerad nivå

Grundkrav för att söka stipendier är att du ska:

• läsa vid Uppsala universitet (om inget annat anges i stipendiekraven).
  • studera på heltid den termin du söker, det vill säga 30 hp, alternativt ha en individuell studieplan godkänd av din institution.
  • ha mindre än 200 000 kr/år i inkomst.

Vad ska finnas i min ansökan?

För varje stipendium finns det unika krav som styrks med hjälp av bilagor. Läs instruktionerna för varje stipendium för att se vilka bilagor du behöver ha med för de stipendier du vill söka. Tänk på att vissa personbevis från Skatteverket kan ta tid att få.

Hitta stipendier

Hur mycket pengar kan jag få?

Mycket! Summorna varierar mellan 1 000 kr och 70 000 kr per termin. Du kan inte få flera små stipendier som tillsammans överstiger 38 000 kr/år. Du kan däremot få ett stort stipendium som i sig självt överstiger 38 000 kr/år.

Då har du möjlighet att ansöka om att pausa ditt stipendieinnehav. Ansökan skickas in via Stipendiesystemet, intyg som styrker ditt skäl för att pausa innehavet ska skickas med.

När du har fått ett stipendium som sträcker sig över flera terminer behöver du bevaka stipendiet varje termin under din innehavstid. Bevakningen görs på din stipendiesida och är öppen:

Vårterminen 1 april–10 juni kl. 17.00.

Höstterminen 1 november–5 januari kl. 17.00.

En del stipendier är för släktingar till donator. För de stipendierna behöver släktskapet styrkas. Släktskapet ska beskrivas med ett släktträd där varje generation finns med från donator, eller den i stipendiekraven beskriven person, ner till den sökande. Årtal för födelse och död för samtliga personer ska anges. I släktträdet ska för varje generation båda föräldrarna anges med för- och efternamn (inklusive efternamn som ogift) och årtal för födelse och död.

Se vår exempelmall på ett släktträd (pdf). Pdf, 85 kB.

Släkthärledningen måste styrkas hela vägen, det vill säga inklusive dina egna personuppgifter. Släkthärledningen ska vara vidimerad av två personer, med namnteckning, namnförtydligande och kontaktuppgifter och de ska vara beredda att muntligen intyga att beskrivningen är korrekt.

Till ansökan ska också bifogas ett personbevis för dina föräldrar där släktskapet med dig framgår. För att beställa ett sådant personbevis måste du ringa till Skatteverket och beskriva vad person­beviset ska innehålla. Personbeviset postas sedan till dig så se till att beställa det i god tid. Observera att alla bilagor ska bifogas din ansökan och att inga bilagor får läggas till efter sista ansökningsdag.